späť na články

Plynulá navigácia v e-shope: Význam správnej kategorizácie a filtrácie

Andrej Košťál
Líder DesignOps oddelenia
Plynulá navigácia v e-shope: Význam správnej kategorizácie a filtrácie

Rýchle zhrnutie: V tomto článku sa zameriavame na význam rozlišovania medzi kategóriami a filtrami v e-shope a ich dopad na pohodlie pri nakupovaní. Podrobne vysvetlíme, ako tieto prvky uľahčujú vyhľadávanie produktov a zjednodušujú rozhodovací proces zákazníkov.


Kategorizácia a filtrácia produktov v e-shope je zásadným komponentom pre zabezpečenie plynulej a intuitívnej navigácie. Tento článok predstavuje kľúčové koncepty a technické aspekty, ktoré formujú základ správneho rozlišovania medzi kategóriami a filtrami. Podrobne sa venujeme tomu, ako tieto dva elementy – kategórie a filtre fungujú, ako ovplyvňujú zákaznícky zážitok a rozhodovacie procesy pri nakupovaní, a aký majú dopad na celkovú efektívnosť a funkčnosť e-shopu. Detailne analyzujeme ich vzájomný vzťah a dôležitosť pri tvorbe jasnej a logicky štruktúrovanej navigačnej cesty v e-shope.

Rozdiel medzi kategóriou a filtrom

Nesprávna implementácia filtrovania ako kategórií je častá, pretože filter a kategória majú tendenciu:

a) fungovať veľmi podobným spôsobom,

b) často sa zobrazujú vedľa seba,

c) technicky môžu byť takmer to isté.

Filtre a kategórie však nie sú v žiadnom prípade vzájomne zameniteľné implementácie, pretože majú dôležité rozdiely:

Kategórie tvoria hierarchiu stránky a katalógu produktov a navzájom sa vylučujú. Používateľ si môže vybrať iba jednu kategóriu naraz, napríklad „Lepidlo“ alebo „soklová lišta“. Každá kategória bude mať zvyčajne svoju vlastnú jedinečnú stránku a sadu filtrov špecifických pre danú kategóriu, napríklad „počet miest“ môže byť možnosťou v kategórii „pohovky“, ale nie na stránke „kreslá“. Inými slovami, kategórie nielen určujú produkty uvedené na stránke, ale často určujú aj funkcie dostupné na prehliadanie týchto produktov (vrátane filtrov!), a preto sa kategórie musia navzájom vylučovať.

Na druhej strane, filtre slúžia na úpravu a zúženie zoznamu zobrazených produktov v rámci kategórie (alebo súboru výsledkov vyhľadávania). Hodnoty filtrovania sa navzájom nevylučujú, a preto umožňujú používateľom kombinovať viaceré hodnoty filtra a zúžiť tak zoznam produktov. Napríklad v kategórii „pohovka“ môže používateľ skombinovať širokú škálu filtrov, aby získal jedinečne prispôsobený zoznam produktov použitím filtrov ako „veľkosť: 3 osoby“, „materiál: koža“, „materiál: látka“, „farba: sivá“ a „farba: biela“, aby ste videli „všetky pohovky pre 3 osoby v koži alebo látke, ktoré sú sivé alebo biele“.

Kategórie produktov

Určujú, ako budú rozdelené produkty v systéme. Kategórie na e-shope bývajú relatívne fluidné. To znamená, že sa môžu meniť. Preto musí byť systém, dostatočne flexibilný, aby tieto úpravy a zmeny v kategorizácií zvládol bez toho, aby bolo výrazne narušená navigácia v rámci e-shopu.

Kategórie e-shopu zobrazujú v rámci cesty k produktom v drobčekovej navigácií (breadcrumbs), takže je dôležité, aby bola logicky správne usporiadaná.

Dôležité je však dbať na správne určené kategórie. Tým je myslené najmä to, aby sa neplietli filtre a kategórie v štruktúre kategórií.

Kategória je vždy skupina produktov, ktorá ma rovnaké vlastnosti a od inej skupiny produktov sa výraznejšie odlišuje. Napríklad soklové lišty sú niečo úplne iné ako brúsne kotúče. Zároveň by mal jeden produkt vždy patriť do jednej kategórie (existujú výnimky).

Problém často nastáva v tom, že e-shopy vytvoria kategórie aj zo skupín produktov, ktoré by ako reálna kategória nemali existovať.

Napríklad, keby sme vytvorili reálnu kategóriu vodoodolné podlahy. Pribudol by nám problém, pretože tieto by sme teraz museli priradiť do kategórie podľa typu (napr. laminát) a zároveň do vodoodolných podláh. Čo pridáva na komplexnosti a nezrozumiteľnosti kategorizácie.

Vodoodolnosť, je totiž vlastnosť, určená parametrom, ktorá sa týka viacerých kategórií produktov.

Preto by mal vzniknúť takýto parameter, a v prípade, že máme záujem o vytvorenie kategórie „vodoodolné laminátové parkety“, mala by vzniknúť len tzv. virtuálna kategória, pre potreby UX alebo SEO, ktorá je ručne zaradená do navigácie e-shopu.

Pri tomto spôsobe môže vzniknúť obava o SEO. Hneď ale musím upozorniť, že o stránky ako „vinylové podlahy“ alebo „kompozitné podlahy“ nemusíme prísť. Bude sa však jednať o tzv. virtuálne kategórie, ktoré budú vytvorené z parametra typ podlahy a budú mať vlastnú URL, nadpis, popis a obsah.

Tieto virtuálne kategórie sa takisto budú používať v navigácií e-shopu.

Filtrácia

Filtre vychádzajú z parametrov, ktoré evidujeme na produktoch. Kvalita týchto parametrov je kľúčová pre dobrú filtráciu na e-shope. Je preto dôležité dbať na ich jednotný štýl naprieč rôznymi sadami výrobkou, výrobcami a pod. Je dôležité, aby boli zjednotené, aby v rámci jedného typu parametru nevznikali duplikáty (napr. raz je hrúbka 20 mm a raz 2 cm).

Tiež je dôležité, aby mali parametre nastavené všetky produkty, ktorých sa týka. Ak produkt nie je označený parametrom, môže sa stať, že bude pravidelne vypadávať zo zoznamu produktov po použití filtra.

Parametre majú možnosť byť filtrovateľné alebo nefiltrovateľné. Filtrovateľné parametre sa zobrazujú zákazníkom v zoznamoch produktov. Nie každý parameter však musí byť filtrovateľný.

Parametre zohrávajú dôležitú úlohu aj pri tvorbe virtuálnych kategórií alebo SEO odkazov. 

Zvyčajne potrebujeme okrem štandardných kategórií vytvoriť buď novú vstupnú stránku pre SEO, alebo kvôli zlepšeniu navigácie pre zákazníka. Povedzme, že v našom prípade to bude „ekologická laminátová podlaha k podlahovému kúreniu“. Nedávalo by zmysel vytvárať takúto kategóriu len kvôli vstupnej stránke a zahltiť tak klasickú štruktúru kategórií. Preto využijeme parametre. V tomto prípade by sme v systéme vytvorili novú virtuálnu kategóriu na základe: parameter (ekologický produkt: áno) + kategória (podlahy) + parameter (typ podlahy: laminát) + parameter (podlahové kúrenie: áno).

Záver

Predstavte si, že e-shop je ako veľká knižnica. Kategórie v e-shope sú ako rôzne sekcie knižnice – napríklad romány, vedecké práce, cestovateľské príručky. Každá sekcia má svoje špecifické knihy, ktoré sú jasne označené a usporiadané podľa určitých kritérií, ako sú autori alebo témy. Filtrácia potom funguje ako vyhľadávanie v knižnici na základe konkrétnejších informácií, napríklad ak chcete nájsť všetky romány od určitého autora, alebo všetky cestovateľské príručky o Ázii. Filtrácia vám umožňuje kombinovať viaceré kritériá, aby ste našli presne to, čo hľadáte – napríklad romány z 19. storočia alebo cestovateľské príručky s fotkami. 

Tak ako v knižnici pomáhajú jasné označenia a systematické usporiadanie kníh a je ľahké nájsť žiadané tituly, rovnako aj efektívna kategorizácia a filtrácia v e-shope zabezpečujú, že zákazníci rýchlo a efektívne nájdu produkty, ktoré hľadajú. Ide o nástroje, ktoré zjednodušujú proces hľadania a výberu, a tým zvyšujú pohodlie a uspokojenie zákazníkov pri online nakupovaní.

Andrej Košťál
Líder DesignOps oddelenia

Je lídrom DesignOps oddelenia a dlhoročným členom Blueweb tímu. Jeho bohaté skúsenosti v dizajne, kódovaní a projektovom manažmente sú pre nás neoceniteľné. Jeho silné analytické a systémové…


Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.