späť na články

Black Friday: Najefektívnejšie stratégie pre e-shopy

Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka
Black Friday: Najefektívnejšie stratégie pre e-shopy

Rýchle zhrnutie: Časovo obmedzené zľavy, ktoré mnohokrát vedia osloviť aj tých najnáročnejších kupujúcich. Americká nákupná horúčka s názvom Black Friday, ktorá sa rozšírila pomerne rýchlo aj na Slovensko začína vždy v piatok, hneď po Dni vďakyvzdania v USA – a už pár dní na to ho strieda Cyber Monday, počas ktorého sú predaje dokonca ešte vyššie. O aký nárast tržby ide a ako v tomto období zostaviť stratégiu pre zvýšenie predaja?


Formovanie podoby Black Friday

História

Všetci to poznáme, pred Vianocami chce každý nájsť tie najlepšie darčeky pre svojich najbližších. Rovnako tomu bolo aj v meste Philadelphia, v 60. rokoch 20. storočia – nákupy sa tu vystupňovali natoľko, že proti násiliu či krádežiam zo strany kupujúcich spôsobených bojom o produkty museli zakročiť policajti. Na cestách dochádzalo k čoraz častejším dopravným nehodám a zápcham, pretože kupujúci nechceli prísť o posledné kusy zľavneného tovaru.

 

Tento chaotický deň si odniesol pomenovanie „Black Friday“, ktoré sa lokálne rýchlo ujalo. Nasledujúce roky sa obchodníci snažili namiesto toho používať názov „Big Friday“, aby sa vyhli negatívnej asociácii – avšak svetovo sa neskôr zaužíval prvý pojem, a preto tu dnes máme „Black Friday“. 

Ako sa zmenilo správanie kupujúcich od tejto udalosti?


 

Doba e-shopová

V dnešnej dobe konzumu môžeme aplikovať heslo: lacno – rýchlo – pohodlne – čo je kľúčom k veľkej obľúbenosti e-shopov. Počas roka 2021 využilo nákup cez e-shopy 2,14 miliardy ľudí po celom svete. Toto číslo každým rokom stúpa a e-shopy sa stávajú čoraz bežnejším a obľúbenejším spôsobom nákupov. 

Nárast nakupovania na e-shopoch vo svete (Statista)

V dobe pandémie dosahujú slovenské e-shopy rekordné výsledky, kupujúci nahrádzajú tradičné nákupy donáškami domov, či vyzdvihnutiami na výdajných miestach. Za posledný rok narástol počet nákupov v slovenských e-shopoch o 80 %. Tieto štatistiky potvrdzujú, že ani Slovákom nie sú nákupy online cudzie a rozvíjať marketing v rámci e-shopov jednoznačne má zmysel.


Black Friday v číslach

Vďaka spoločnostiam ako Black-Friday Global máme k dispozícii zaujímavé štatistiky, ktoré ukazujú, že aj slovenský trh sa počas Black Friday každým rokom približuje tomu svetovému. Nárast záujmu verejnosti o nákupy cez e-shopy stúpa čoraz viac.  

  • Až 94 % Slovákov vie, čo je Black Friday.
  • Jedna osoba kúpi 3 až 4 produkty.
  • Priemerný Slovák minie počas Black Friday približne 216 eur.
  • Najviac sa kupuje oblečenie, topánky a elektronika.
  • Svetový priemer výšky Black Friday zliav je 55 %, na Slovensku 53 %.
  • V roku 2018 narástol predaj až o 663 %.


Obrázok: Black-Friday.Global

3 spôsoby ako maximalizovať konverzie počas Black Friday

1.Plánovanie a stratégia

Hladký priebeh Black Friday na e-shope je potrebné detailne naplánovať. Niektoré veľké e-shopy začínajú s plánovaním už v septembri a predbiehajú sa v tom, kto začne so zľavami ako prvý. Na čo by ste nemali zabudnúť ešte predtým, než to celé vypukne

 

Dostať sa do povedomia kupujúcich pred začatím Black Friday

Kupujúci si zvyčajne volia e-shopy, ktoré už poznajú, a ktorým dôverujú. Preto je dôležité sa ešte pred začatím Black Friday dostať do ich povedomia – je teda vhodné zamerať sa v tomto bode na kampane, ktoré generujú nových zákazníkov.


Obrázok: Podia

Príkladom efektívneho využitia kampaní je napríklad vytvorenie samostatnej landing page pre Black Friday, ktorá ponúka vašim zákazníkom registráciu do e-mailového zoznamu na získanie skoršieho prístupu k zľavám. Ten však nezískajú instantne – funguje pomocou promo kódu, ktorý im bude zaslaný na e-mail tesne pred začatím Black Friday (napr. 24 hodín). Zákazníkom, ktorí čakajú na skorší prístup, vrátane súčasných, ktorí sa už nachádzajú v našom systéme, viete do začatia Black Friday promovať produkty.

Nezabudnite, že je dôležité selektovať vhodné produkty a optimálny počet promo e-mailov, aby ste zákazníkov nezahltili „spamom“.

 

  

Selektovanie produktov a zvolenie stratégie

Stratégiu sa snažte nastaviť tak, aby ste produktami oslovili čo najširšie publikum. Pri plánovaní môžu pomôcť otázky:

  • Budete aplikovať zľavy na konkrétne kategórie v e-shope alebo plošne na všetky produkty?
  • Budete ponúkať dopravu zadarmo?
  • Chcete aplikovať zľavy primárne len na drahšie produkty?
  • Chcete ponúkať balíčky produktov alebo bonusové darčeky?
  • Viete vrátiť na e-shop niektoré z najobľúbenejších limitovaných produktov?
  • Plánujete zaradiť do zoznamu produktov nejakú novinku?
  • Ktoré z produktov sú momentálne kupované najviac?
  • Akú výšku zliav si môžete dovoliť?

 

Marketingový obsah

Mal by byť prispôsobený platformám, na ktorých bude zverejnený. Odborníci na marketing odporúčajú vytvorenie aspoň dvoch verzií copywritingu (s kratším a s dlhším textom), rovnako aj viaceré grafické verzie promujúce rozdielne produkty. Takýmto spôsobom viete osloviť rozsiahle publikum, pretože viete zobrazovať dané verzie len vyhovujúcim cieľovým skupinám. Platené reklamy sú v tejto dobe „must-have” a spoločnosti do nich investujú oveľa viac finančných prostriedkov.


Niektoré e-shopy dbajú aj na to, v aký čas je marketingový obsah publikovaný pre dosiahnutie najvyšších percent interakcií s príspevkom (engagement-u).

 

Obrázok: Black-Friday.Global

2. Správne kľúčové slová

Mali by ste poznať aktuálne trendy vo vyhľadávaní, aby ste sa uistili, že je Black Friday kampaň čo najlepšie dohľadateľná. Pomerne časté sú v súvislosti s Black Friday kľúčové slová:

  • „výpredaj”
  • „zľavy”
  • „špeciálne ponuky”
  • „promá”
  • „Black Friday 2021”

Za zmienku stojí aj vylepšenie popisov produktov, ktoré vedia nalákať zákazníkov hľadajúcich konkrétny tovar. Môžete využiť aj použitie príbuzných kľúčových slov, ako napr. smartfón – mobil – mobilný telefón.

3. Technická optimalizácia e-shopov

Nedotiahnutá technická stránka e-shopov môže narušiť všetky naše marketingové plány a ciele. Investovať do kvalitných riešení sa vyplatí – a pri veľkých akciách ako je Black Friday to platí dvojnásobne. Na čo sa zamerať?

 

Spoľahlivosť hostingu

Zvoľte si hosting, ktorý zvládne zvýšený nápor nakupujúcich. V odobí Black Friday si mnoho e-shopov volí prechod na lepšie a stabilnejšie servery kvôli zabezpečeniu plynulého chodu kampane. Po spustení by ste mali pravidelne kontrolovať, či e-shop beží správne. Na prípadné technické problémy by ste mali reagovať pohotovo a rýchlo, aby nedochádzalo k zbytočným obmedzeniam na strane kupujúcich.

 

Optimalizácia nákupov na mobile

Responzívny dizajn nie je optimalizácia. Vďaka responzívnemu dizajnu vyzerá web na mobile pekne, no neadresuje špecifické požiadavky mobilných používateľov.” – tvrdí Shanelle Mullin, expertka na optimalizáciu konverzného pomeru. Pri prevedení desktop verzie dizajnu na mobilný mnohokrát len zmenšujeme elementy a nezameriavame sa na mobilného používateľa ako takého. Vyplatí sa navrhovanie „mobile-first”, keďže takmer 70 % všetkých konverzií získavame práve z mobilných zariadení.

 

Vytvorenie samostatnej landing page pre mobil nie je povinnosť, ale je to vysoko odporúčané, pretože stránka bude naplno prispôsobená tomuto zariadeniu.

Obrázok: Abdullah Sajol

 

Rýchlosť načítania

Čím dlhšie zákazníci čakajú na načítanie obsahu, tým viac riskujete stratu potenciálnej konverzie. Využiť môžete napríklad nástroje ako SpeedCurve, či Google PageSpeed, ktorými viete pravidelne kontrolovať jej vývoj. 

Prečítajte si viac: Prečo by ste sa mali zaujímať o rýchlosť vášho e-shopu?

 

Checkout proces

Bežný počet odchodov zo stránky v procese checkout-u je skoro 70 %. Po tvrdej práci s Black Friday kampaňou určite nechcete, aby ste zákazníkov stratili v tomto rozhodujúcom kroku. Ako tomu predísť?

  • Povoľte hosťovský checkout.
  • Pýtajte si len nevyhnutné osobné informácie.
  • Používajte čisté rozhranie, v ktorom sa zákazník bude vedieť jednoducho orientovať.
  • Dajte na výber viaceré spôsoby platby.
  • Uložte obsah košíka po tom, ako návštevník odíde. Dajte mu možnosť sa vrátiť pomocou automatizovaného zasielania e-mailu o opustení košíka.

Prečítajte si viac: [Prípadová štúdia] Optimalizácia objednávkového procesu na gate.shop

 

Zjednodušenie navigácie a zlepšenie vyhľadávača

Snažte sa o to, aby zákazníci našli produkty čo najmenej komplikovanou cestou. Obmedzte počet položiek v navigácii a zamerajte sa na to, aby počet kliknutí na dosiahnutie cieľovej podstránky bol čo najnižší. Môžete vytvoriť samostatnú položku v navigácii venovanú len Black Friday zľavám.

Zlepšite funkčnosť svojho vyhľadávača – mal by byť rýchly, efektívny a vyhľadávať relevantné výsledky.

Ako teda maximalizovať konverzie?

Na to, aby vaša Black Friday kampaň prebehla hladko a efektívne sa zamerajte na viaceré oblasti: detailné plánovanie vašej stratégie (vrátane e-mailovej kampane, selektovania produktov a marketingového obsahu), dohľadanie aktuálne najvyhľadávanejších kľúčových slov.

Najefektívnejšie je vytvorenie samostatnej landing page pre desktop aj pre mobil. Nezabudnite venovať dostatočný čas dotiahnutiu technickej stránky.

Veríme, že vám naše tipy pomôžu a nákupný ošiaľ zvládne váš e-shop s ľahkosťou. Stále si nie ste istí, ako na zvýšenie konverzií? Kontaktujte nás.


Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka

Lenka je UX/UI dizajnérka, ktorá sa snaží spojiť funkčnú a estetickú stránku projektov. Jej cieľom je vytvárať efektívne a zapamätateľné výstupy, ktoré pomáhajú klientom zviditeľniť sa.



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.