späť na články

Prečo by ste sa mali zaujímať o rýchlosť vášho e-shopu?

Jozef Chano
Senior front-end vývojár
Prečo by ste sa mali zaujímať o rýchlosť vášho e-shopu?

Rýchle zhrnutie: Prečítajte si dôvody, prečo sa zaujímať o meranie a optimalizáciu e-shopu z hľadiska rýchlosti načítania.


Nestrácajte zbytočne zákazníkov

Ľudia neradi čakajú. A na internete to platí dvojnásobne: predstavte si situáciu, že si na mobile hľadáte novú kosačku pre váš trávnik. Nesedíte doma pri notebooku s optickým internetom, ale ste vonku a váš mobilný internet ide kvôli horšiemu signálu o niečo pomalšie. Napriek tomu si vygooglite čo potrebujete a kliknete na prvý relevantný odkaz. A čakáte. Točiace sa koliesko vám po 10 sekundách začína spôsobovať točenie hlavy a po ďalších 10 začínate tušiť, že niečo nie je v poriadku. Preto sa vraciate naspäť k výsledkom vyhľadávania a klikáte na druhý link, ktorý sa otvorí už po 5 sekundách.

Podľa štúdie od Google sa zistilo, že stránky načítané do 5 sekúnd mali až o 70% dlhšie relácie, o 35% nižšie miery okamžitých odchodov a o 25% vyššiu viditeľnosť reklamy než stránky, ktoré sa načítavali 19 sekúnd.

Čo ak by bol ten prvý e-shop váš a zákazník nakúpil u konkurencie len preto, že e-shop konkurencie sa načítal rýchlejšie? Možno si poviete - takéto veci sa nestávajú často, ale napríklad americký Wallmart zistil, že každá sekunda zrýchlenia sa im vráti v podobe 2% navýšenia konverzného pomeru. A čo ak tých sekúnd sa dá u vás ušetriť viac?

Trochu čísel:

  • 53% návštevníkov opustí stránku, ak sa načítava dlhšie ako 3 sekundy
  • Každý druhý človek očakáva, že načítanie stránky bude trvať menej ako 2 sekundy
  • 46% ľudí tvrdí, že čakanie na načítanie stránok je najhoršia vec pri surfovaní na mobilných zariadeniach.

Viac dát nájdete v tomto článku: https://blog.google/products/admanager/the-need-for-mobile-speed/

Lepšie výsledky na Google

Rýchlosť webu je aj jedným z kľúčových aspektov radenia stránok na Googli (SEO) a zobrazovania platených reklám v AdWords (PPC) - čím ste rýchlejší, tým viac môžete byť v online svete na očiach a to je v dnešnej dobe dôležité.

V polovici roku 2018 začal Google prihliadať aj na rýchlosť (a existenciu) mobilnej verzie vášho webu. Čo to známená v bežnej praxi? Ak sa vo vyhľadávaní na počítači nachádzate na istý výraz medzi prvými, v mobilnom vyhľadávaní sa na rovnaké kľúčové slovo nemusíte ani objaviť, prípadne uvidíte značný pokles. 

Takisto s dobrou a rýchlou mobilnou verziou e-shopu zvyšujete quality score v adwords - čím lepšie skóre v reklamách, tým častejsie a lacnejšie sa zobrazujú

Nejde to jednorazovo

Dnes je úplne bežné, že sa všetky popredné služby priebežne aktualizujú. Facebook, Chrome, Windows, Spotify alebo aj váš e-mailový klient stále pracujú na optimalizácii a riešení problémov. Rovnako aj spustenie e-shopu by malo byť len prvým krokom. Od tohto bodu by ste mali merať čo najviac dát, získavať spätnú väzbu, zisťovať, kde nastávajú problémy a zameriavať sa na celkovú optimalizáciu.

Technologický dlh

Ak projekt funguje dlhodobo, často sa stáva, že sa na ňom prejavia zuby času. A tak môžete stáť pred otázkou, či ísť cestou postupných vylepšovaní alebo treba spraviť kompletný redizajn e-shopu. Tu sa treba určite zamyslieť a nerobiť unáhlené závery, pretože celkovým redizajnom môžete narušiť zaužívané zvyky zakazníkov a poškodiť si. Takisto by ste sa mali zamyslieť nad nasledujúcimi výrokmi a odpovedať si, či sa vás týkajú:

  1. Pociťujete, že Vaše technologické riešenie už dávno dosiahlo pomysliteľný strop a programátori už nie sú schopní pridávať ďalšie funkcie.
  2. Stránka vizuálne pôsobí zastaralo a neodzrkadľuje víziu / identitu vašej firmy.
  3. Mobilná verzia e-shopu je pomalá a obsahuje priveľa chýb, nefungujú veci, ktoré fungujú na desktope alebo sa užívateľsky zle obsluhuje.
  4. Napriek upravám nedosahujete dostatočné tržby / konverzie.
  5. Onpage SEO nefunguje tak, ako by malo, kvôli čomu sa nedostávate vysoko vo vyhľadávaní.
  6. Zákazníci majú problém s dokončením objednávky.
  7. Máte priveľa administratívnej práce a e-shopový systém za vás nedokáže zautomatizovať viacero jednoduchých vecí.
  8. Dopĺňanie nových dát do systému je zdĺhavé, pracné alebo problémové.

Ak ste si vo viacerých prípadoch povedali, že toto je aj váš problém, určite treba zanalyzovať, či nebude kompletný redizajn jednoduchšou cestou za zrýchlením e-shopu.

Preraďte na vyšší stupeň

Máte záujem o analýzu a optimalizovanie Vášho e-shopu? Určite sa nám ozvite a povieme Vám, kde treba zapracovať najskôr, aké modernejšie technológie môžete využiť a o koľko (sekúnd) vieme Váš e-shop zrýchliť.

Aké sú trendy?

Zo všetkých štatistík vidno, že mobilné zariadenia neustále napredujú. Ak sa pýtate, kedy budú mobily a tablety dôležitejšie ako desktopové počítače a notebooky, tak vedzte, že už sa tak stalo.

  • Už koncom roku 2017 z nich bolo viac vyhľadavaní cez Google ako na počítačoch.
  • V roku 2019 bolo až 53% celkového trafficu na internete cez mobilné zariadenia.
  • V Európe sa v roku 2019 až 55% online transakcií vykonalo cez mobil.
  • Až 62% majiteľov smartfónu si v poslednom pol roku nakúpilo na internete cez svoje zariadenie
  • Zvyšuje sa používanie digitálnych peňaženiek a do popredia sa tlačia nákupy cez mobilné aplikácie.
  • Takisto platí, že ľudia na mobile strávia pred nákupom oveľa menej času a rozhodnú sa nakúpiť rýchlejšie ako na počítači - zároveň sú aj menej trpezliví a ak načítavanie trvá pridlho, je väčšia šanca, že odídu.

Jozef Chano
Senior front-end vývojár

Jožko sa špecializuje na optimalizáciu e‑shopov a náročnejšie frontendové výzvy. V tíme dohliada na kolegov, aby sme spoločne odovzdávali kvalitné výsledky.



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám