späť na články

[Prípadová štúdia] Ako jednoducho zmeniť e-shop na mobilnú aplikáciu

[Prípadová štúdia] Ako jednoducho zmeniť e-shop na mobilnú aplikáciu

Rýchle zhrnutie: Prečo by ste mali zvažovať vytvorenie mobilnej aplikácie pre váš e-shop? V článku nájdete odpoveď aj na túto otázku a naviac sa na príklade nášho klienta dozviete, ako za prijateľnú sumu dostať funkčnú mobilnú aplikáciu, ktorá zvýši potenciál rastu vášho e-shopu aj s ukážkou realizácie a výsledkov.


Internetový obchod gate.shop sme tento rok premenili na mobilnú aplikáciu, ktorá sa stala číslom 1 v kategórii nakupovanie slovenského App storu s viac ako 50-tisíc inštaláciami za pár mesiacov. Vzhľadom na to, že sme takéto riešenie implementovali prvýkrát, milo nás prekvapilo, aké výsledky sme dosiahli. 

Okrem prvého miesta sme klientovi výrazne zvýšili počet registrovaných a prihlásených používateľov, vďaka čomu efektívnejšie cieli svoje marketingové kampane a akceleruje vernostný program vo svojich predajniach.

Prečo mobilná aplikácia pre e-shop?

V obchodoch App Store či Google Play postupne vidíme viac a viac mobilných aplikácií, ktoré reprezentujú e-shopy či platformy na nakupovanie. Rovnako tak v rebríčkoch obľúbenosti či sťahovaní vidíme, že tento trend postupne rastie a dokonca majú aj vlastnú kategóriu. Niet tak pochýb o tom, že tieto aplikácie majú zmysel a svojich používateľov.

Okrem toho mobilné aplikácie pre e-shopy prinášajú aj ďalšie výhody:

  • nový marketingový kanál - push notifikácie, mobil je pre väčšinu používateľov osobnejší ako napríklad e-mail
  • posilnenie značky - niektoré skupiny používateľov kontrolujú svoj mobilný Home screen až 150x za deň. Veríme, že štandard priemerného človeka je nižší, ale aj tak to je vhodný priestor pre vašu značku
  • zvýšenie lojality od stávajúcich zákazníkov

Možnosti technického riešenia

Sú dva spôsoby, ako je možné vytvoriť mobilnú aplikáciu. Aplikáciu vám môže navrhnúť a vyvinúť dodávateľ, ktorý sa špecializuje na mobilné aplikácie. Nákladovosť takéhoto riešenia sa zvyčajne pohybuje rádovo v desaťtisícoch EUR. Iné riešenie je využiť kontajnerovú aplikáciu, ktorá zjednodušene "obalí" e-shop, resp. jeho responzívnu verziu do mobilnej aplikácie - s minimálnymi zásahmi do e-shopu bez nutnosti mobilného vývoja. Dostávame sa tak na zlomok nákladov v porovnaní s prvým riešením.

Samotný kontajnerový prístup umožňuje využívať natívne funkcie zariadení - push notifikácie, geolokáciu, kameru, prístup ku kontaktom a iné. Okrem toho poskytuje aj ďalšie významné úspory:

  • V prvom rade kontajner automaticky funguje pre platformy iOS a Android, ako telefóny tak tablety. Nie je preto nutné mobilnú aplikáciu vyvíjať dvojmo - pre každú platformu zvlášť.
  • Nezačíname na "zelenej lúke" - s minimálnymi úpravami do e-shopu získavame riešenie totožné s mobilnou verziou e-shopu.
  • Následnú prevádzku a servis riešenia poskytuje jeden dodávateľ, čo šetrí náklady a eliminuje aj neefektivitu medzi troma stranami (klient, dodávateľ e-shopu a dodávateľ mobilnej aplikácie).
  • Tvorba obsahu - textov, kampaní, prekladov - je stále na jednom mieste a recykluje sa už vytvorený obsah (s možnosťou tvorby obsahu pre e-shop a mobil zvlášť). Najmä pri multiregionálnych aplikáciach je toto obrovská časová a finančná úspora
  • Poskytuje jednoduchosť budúceho rozvoja - všetky zmeny, ktoré realizujeme na e-shope sú automaticky propagované aj do mobilnej aplikácie, dokonca bez nutnosti aktualizácie aplikácie.

Samozrejme, tento technický prístup má aj svoje nevýhody, predovšetkým takéto aplikácie sú typicky pomalšie ako natívne. To je ale riešiteľné, len je nutné si byť toho vedomý. Súčasné, už niekoľkoročné trendy a vývoj webových technológií - HTML5, Javascript a frameworkov ako Vue či Ionic naznačuje, že toto bude do budúcnosti cesta ako tvoriť mobilné aplikácie.

Realizácia aplikácie pre GATE

Prvá verzia, ktorú sme pripravili bola jednoduchá. V porovnaní s responzívnou verziou e-shopu obsahovala naviac len tlačidlo pre rýchly prístup ku GATE CARD - vernostnej kartičke a jej QR kódu pre jednoduchší nákup na predajni.

Porovnanie responzívnej verzie e-shopu s prvou verziou aplikácie

Aplikácia tiež od začiatku zbiera zariadenia pre posielanie push notifikácií a naviac po prihlásení do e-shopového konta páruje prihlásených používateľov s našou internou databázou, aby sme vedeli jednotlivé zariadenia presne identifikovať. Toto nám v budúcnosti umožní posielať personalizované push notifikácie.

V druhej verzii sme upravili hlavičku aplikácie (pre lepšiu navigáciu, pridali vždy prístupné späť tlačidlo vzhľadom na štandardy v mobilných aplikáciách) a doplnili fixnú pätičku pre rýchly prístup k najčastejšie využívaným funkciám (košík, obľúbené, zákaznícke konto). Taktiež sme pridali uvítaciu obrazovku, ktorá sa jednorazovo zobrazí všetkým novým používateľom s nepovinnou výzvou na prihlásenie/registráciu.

Vďaka tomuto riešeniu sme získali:

  • všetky vyššie uvedené výhody vyplývajúce z nášho spôsobu riešenia
  • spoločnú webovú analytiku - Google Analytics, enhanced ecommerce a Data Studio pre údaje, ktoré sledujeme a optimalizujeme. S malými úpravami sme pridali vlastné segmenty pre ne/používateľov mobilnej aplikácie.
  • lepšie prepojenie s kamennými predajňami a vernostným klubom
  • ďalší, v súčasnosti veľmi využívaný a neplatený spôsob ako oslovovať zákazníkov nad rámec email marketingu, SMS či iných foriem push marketingu

Ukážky z novej verzie

Výsledky

Počas prvých 6 mesiacov prevádzky si aplikácia postupne získavala svoju používateľskú základňu. Aj vďaka prebiehajúcej internej kampani klienta na e-shope a predajniach sme už dosiahli:

  • 50 000+ inštalácií v Google Play obchode
  • 1. miesto v kategórii nakupovanie v App Store
  • výrazný nárast nových registrácií
  • väčšie % prihlásených používateľov v e-shope

Záverom

Nami preferovaný spôsob riešenia poskytuje dostupnejšie a efektívnejšie riešenie mobilných aplikácií pre e-commerce projekty. Za nás rozhodne odporúčame zvážiť realizáciu mobilnej aplikácie a jej zakomponovanie do celkovej stratégie. Je na každého zvážení, či je pre neho výhodnejšie využiť kontajnerové riešenie alebo je nutný klasický návrh a vývoj.

Kubo pred viac ako ôsmimi rokmi spolu-zakladal Blueweb a v súčasnosti je aj jeho CEO. Profesne ex-vývojár s bohatými presahmi do SEO, UX a ostatných oblastí e-commerce. V…


Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám