späť na články

Nový Google Analytics. Čo prináša?

Andrej Košťál
Chief Operating Officer
Nový Google Analytics. Čo prináša?

Rýchle zhrnutie: Google prišiel s novou verziou nástroja Google Analytics, ktorý by mal byť postavený okolo inteligentného machine learningu. Ten by mal zabezpečiť, že nový Analytics nám poskytne lepšie informácie o dôležitých KPI a trendoch v dátach. Zároveň pridáva automatické upozornenia, ktoré dokážu predikovať, ako sa bude metrika ďalej vyvíjať. Zhrnuli sme pre vás niekoľko noviniek.


Inteligentnejšie odporúčania, ktoré poháňa machine learning.

Nový Analytics si napríklad dokáže všimnúť, že sa zvyšuje dopyt po určitom produkte, alebo dokáže na základe historických dát predpovedať potenciálny zisk určitej skupiny zákazníkov, pokiaľ sa v budúcnosti zvýši ich angažovanosť na e-shope. To môže byť práve v týchto časoch neoceniteľná informácia.

Väčšia bezpečnosť dát zákazníkov a menšia závislosť na cookies

Už dlhšie je jasné, že množstvo a presnosť dát, ktoré sme schopní legálne získať o návštevníkoch našich e-shopov sa bude znižovať. Môže za to najmä sprísňujúca sa legislatíva v oblasti ochrany dát, ale napríklad aj pridávanie dodatočnej ochrany pred sledovaním v internetových prehliadačoch. Google Analytics, preto začína a určite bude pokračovať v tom, aby vyplnil medzeru v týchto dátach, čoho príkladom je aj použitie machine learningu.

V novej verzii Google zlepšuje aj kontrolu nad osobnými údajmi. Po novom je jednoduchšie zmazať údaje, ktoré Analytics nazbieral o konkrétnom zákazníkovi.

Lepšie prepojenie s Google Ads

Odteraz môžu marketéri o niečo efektívnejšie prepojiť svoje kampane s rôznymi skupinami zákazníkov a zlepšovať tak ich ROI.

Zmena sledovania udalostí a nové zabudované udalosti

Na pozadí sa toho tiež mení celkom dosť. Google pri sledovaní webov už razí filozofiu, že všetko, čo sa po novom stane, je udalosť. Zobrazenie stránky - udalosť, kliknutie - udalosť, scrollovanie - udalosť. To prináša úplne nové možnosti a zároveň značnú časť flexibility v tom, čo a ako môžeme sledovať. Na druhej strane, sa teraz niektoré veci môžu javiť ako neintuitívne. Tiež to znamená, že niečo, čo bolo v starom Analytics úplne bežné, bude teraz potrebné nastavovať ručne. Pribudli ale aj nové natívne udalosti, najmä do Enhanced Ecommerce. Odteraz môžete napríklad priamo nastaviť udalosť, ktorá sleduje pridania produktu do zoznamu obľúbených.

Zmena štruktúry reportov

Jedna z prvých vecí, ktorá vám udrie do očí je zmena štruktúry všetkých sekcií v bočnom paneli, ale aj v nastaveniach. Google tu kladie veľký dôraz na to, aby sa reporty čo najviac podobali životnému cyklu návštevníka vášho webu. Množstvo reportov však bolo zmazaných alebo nahradených, preto si na niektoré zmeny bude treba zvyknúť.

Tvorba vlastných reportov a vizualizácia dát

Aj v staršej verzii ste si vedeli vytvoriť vlastné reporty, teraz je táto možnosť posunutá o level vyššie. Pribudlo viacero funkcií, ktoré zrýchlia a zjednodušia tvorbu reportov. Medzi nimi napríklad tvorba vlastných grafov, vizualizácií dát a funnelov, ktoré doteraz nebolo možné tvoriť. Toto môže znížiť potrebu vytvárať reporty v špecializovaných nástrojoch. Najmä v prípade, že nepotrebuje prepájať rôzne zdroje dát.


Čo znamená nová verzia pre vás?

To, že vyšla nová verzia pre vás zatiaľ nemusí znamenať nič. Staršia verzia stále funguje a zbiera dáta rovnako ako doteraz.

V nastaveniach už síce svieti tlačidlo na upgrade, to ale neodporúčame robiť. V novom Google Analytics ešte stále nie je vyriešené všetko úplne na 100% a aj keď Google sľubuje dobrú spätnú kompatibilitu, nie je isté, že by všetko fungovalo tak, ako má.

Jednoznačne však odporúčame vytvoriť si popri vašom starom Google Analytics aj nový, aby ste už teraz začali zbierať dáta a vytvorili si históriu, ktorá bude neoceniteľná v čase, keď sa z novej verzie stane štandard.

Ak ešte nemáte na e-shope Google Tag Manager, mali by ste pomaly ale isto začať rozmýšlať nad implementáciou. Výrazne to v budúcnosti zjednoduší prechod na novšiu verziu Analytics.

Čo si myslíme o nových Google Analytics?

Zatiaľ vyzerá tento update sľubne. Rozhranie je prehľadné a priamočiare, takže zorientovať sa v množstve dát, ktoré Analytics ponúka je intuitívnejšie.

Rozhodne kvitujeme spätnú kompatibilitu najmä pri Enhanced Ecommerce reportoch, kde aspoň na ten základ nie je nutné robiť zmeny v kóde stránky, ale postačí nám len Google Tag Manager.

Okrem toho nás určite potešili aj nové možnosti analýzy a reportovania dát. Tu si Analytics požičali niektoré funkcie z Google Data Studia a podľa nás je to dobrý krok.

Neznáma je zatiaľ kvalita upozornení, ktoré by mali vychádzať z machine learningu. Samotná funkcionalita znie super, na finálny verdikt si však ešte chceme dopriať viac času.

Andrej Košťál
Chief Operating Officer

COO Bluewebu, je odborník s bohatými skúsenosťami v analytike, UX, CRO, kódovaní a projektovom manažmente. Svoje znalosti využíva pri vedení tímov a realizácii inovatívnych riešení. Aktívne…


Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.