späť na články

Marketplace ako možná súčasť vášho biznis plánu

Marián Král
Frontend vývojár
Marketplace ako možná súčasť vášho biznis plánu

Rýchle zhrnutie: Odvetvie e-commerce zažíva "boom" aj napriek/vďaka aktuálnej situácii. Väčšina e-shopov zaznamenáva nárast predajov a tržieb rádovo v desiatkach až stovkách percent, ale konkurencia nespí. Ako byť stále o kúsok vpred a mať konkurenčnú výhodu? Jednou z možností, aj keď nie pre všetkých, ako relatívne lacno získať a využiť ponúkaný potenciál so základňou niekoľko miliónov zákazníkov, je predaj cez platformu marketplace.


Trhoviská hrajú v spoločnosti dôležitú úlohu už tisíce rokov. Avšak v posledných dvoch desaťročiach sa klasické trhoviská začali meniť na online trhoviská, teda marketplace. 

Prostredie e-commerce vytvára oveľa väčšie príležitosti pre malé a stredné podniky a rovnako sa mení aj nákupné správanie spotrebiteľov. Po niekoľkých vzostupoch a pádoch sa marketplace dostávajú opäť do popredia, získavajú čoraz viac používateľov tak na strane obchodníkov, ako aj na strane zákazníkov. 

Marketplace: Charakteristika a fungovanie

Na začiatok si krátko predstavme pojem marketplace, jeho biznis model a fungovanie. Marketplace je webová stránka alebo aplikácia, ktorá uľahčuje nakupovanie z rôznych zdrojov.

Prevádzkovateľ marketplace nevlastní žiadne produkty alebo služby. Jeho predmetom podnikania je predstaviť produkty alebo služby iných ľudí / obchodníkov používateľovi a uľahčiť transakciu. Marketplace alebo digitálne trhovisko je online portál prostredníctvom, ktorého môžu predajcovia ponúkať a predávať svoje produkty alebo služby.

Z pohľadu zákazníka je marketplace miesto, kde si vie prehliadať ponuku produktov od rôznych predajcov.

Ak to celé zjednodušíme, marketplace je vlastne jeden obrovský výklad, z ktorého si môžete vybrať produkt/službu, ktorú práve hľadáte alebo potrebujete a v princípe funguje ako sprostredkovateľ medzi predajcom a zákazníkom.

POZOR! Marketplace nie je e-shop. Na e-shope nakupujete priamo a iba od jedného obchodníka, kým na marketplace môžete nakupovať produkty od viacerých obchodníkov a marketplace tento predaj iba sprostredkúva.

Tri typy marketplace

  • Vertikálny
  • Horizontálny
  • Globálny

Horizontálny

Na horizontálnom marketplace sa predávajú výrobky mnohých druhov, ale všetky majú aspoň jednu spoločnú vlastnosť

Príklad: 

Dobrým príkladom horizontálneho marketplace je Etsy, ktorý ponúka pestrú škálu produktov. Jedinou charakteristikou, ktorá je spoločná pre všetky jeho ponuky je to, že sú všetky ručne vyrobené. Na Slovensku by sme mohli do tejto kategórie zaradiť napríklad sashe.sk.

Vertikálny

Vertikálne marketplace ponúkajú rovnaké výrobky/služby od veľkého počtu predajcov.

Najznámejším príkladom tohto typu marketplace je určite Airbnb, ktorý sa zameriava na ponuku ubytovania po celom svete od rôznych poskytovateľov/hostiteľov.

Globálny

Globálny marketplace predáva v podstate “všetko”. Tieto typy online marketplace zahŕňajú širokú škálu položiek alebo služieb zahrnutých vo veľkom množstve kategórií.

Do tohto typu markeplace spadá Amazon, eBay a na našom trhu sú najznámejší Alza a Mall.

Niektoré marketplace príležitosti, aj v našich zemepisných šírkach

Ak by sme sa pýtali na najpopulárnejší marketplace, určite by bola najčastejšia odpoveď Amazon (nebudeme sa mu podrobnejšie venovať).

Amazon

Pravdepodobne najznámejší marketplace a momentálne aj jedna z najhodnotnejších značiek sveta. Začiatky Amazonu siahajú do 90. rokov minulého storočia, kedy sa Jeff Bezos rozhodol založiť online kníhkupectvo. Z tohto nápadu sa postupnými krokmi a rozširovaním ponuky stal najväčší globálny marketplace sveta s tržbami viac ako 280 mld. USD (2019).

Globálnu popularitu Amazon-u sa snažia využiť aj, povedzme, lokálnejšie zameraní hráči, ktorí sa snažia odkrojiť si svoj kúsok koláča, a tým sa budeme podrobnejšie venovať.

Alza

Marketplace Alzy, Alza Dropshipment bol založený už v roku 2017. Tento systém umožňuje predávať váš tovar na e-shope alza.cz. Aby ste mali prehľad o návštevnosti tohto e-shopu, tak štatisticky ho navštívilo za február 2021 viac ako 16,69 milióna zákazníkov. Počas svojej návštevy si zákazník prezrie iba cca 8 stránok, takže budete musieť zapracovať na svojej viditeľnosti. Logistika v rámci Alza Dropshipmentu funguje jednoduchým spôsobom. Partner odosiela tovar zo svojho skladu priamo na adresu koncového zákazníka, na pobočky Alza alebo na odberné miesta Zásielkovne.

Veľkou výhodou je, že partnerský program zahŕňa kompletný marketing Alzy, ich aplikáciu aj zákaznícku podporu 24/7 atď.

Výmena dát je možná troma spôsobmi - Alza API, Expando App a Shoptet (tento spôsob je možné využiť iba tým, ktorí využívajú toto e-shopové riešenie).

Poplatky a provízie sú takisto položka, ktorá vás bude určite zaujímať. Za správu produktov si Alza účtuje 990 Kč (40 EUR), pri využití aplikácie Expan.do alebo Shoptet platíte za správu portfólia 490 Kč (20 EUR). Výška provízie sa odvíja od druhu predávaného produktu/produktov. Najvyššiu províziu si Alza počíta z predaja Oblečenia a módy (25 %) a najnižšie za Hracie konzoly, Notebooky a čítačky kníh (8 resp. 7 %).

Za dopravu neplatíte žiadne poplatky a je jedno, či využijete svojho zazmluvneného dopravcu  (Alza vám preplatí náklady) alebo sa rozhodnete využívať dopravcov Alzy. Toto je už len na vás.

Za nevýhody považujeme pôsobenie (zatiaľ) iba na trhu v ČR a taktiež sa nemusí všetkým pozdávať, že predajnú cenu produktov (aj tých vašich) nastavuje Alza podľa vývoja trhu.

Mall

Partnerský predaj cez Mall má názov Mall Partner. Momentálne je v tomto programe zahrnutých už viac ako 1500 partnerov a za rok 2019 bolo cez Mall uskutočnených viac ako 9 miliónov objednávok. Tento marketplace navštívi mesačne viac ako 2,5 milióna zákazníkov *, ktorí si pri svojich návštevách prezrú cca 4 stránky. Veľkou výhodou tohto marketplace je, že Mall pôsobí na viacerých trhoch Európy (Alza je zatiaľ iba v ČR).
(*údaje sa týkajú iba mall.sk)

Prenos a výmenu dát viete zabezpečiť pomocou API, manual input, e-shop plugins, Mall XML feed, Heureka XML feed, takže si určite vyberiete.

Náklady a poplatky 

Provízia: Ako predajca si sami určujete cenu produktu a po predaji si Mall naúčtuje poplatok vo výške 8 - 25 % v závislosti od kategórie produktu a tento vám strhne z výsledného zisku.

Partner uhrádza MALL mesačnú sadzbu 40 EUR bez DPH, bez ohľadu na počet ponúkaných produktov a variant. V prípade manuálneho napojenia (Manual Input) partner uhrádza MALL mesačnú sadzbu 12 EUR bez DPH.

A posledný poplatok, ktorý zaplatíte sa týka zrealizovanej objednávky. Za každú realizovanú objednávku cez Mall vám účtujú poplatok 0,40 EUR bez ohľadu na počet produktov v objednávke. Pre prístup k MALL infraštruktúre je nutné využívať WE|DO dopravné služby, alebo MALL dopravu, pri ktorej získate možnosť využiť napojenie na 1300 výdajných miest v ČR a SR.

V oblasti komplexných služieb získate zdarma podporu call centra 24/7 a aj asistenciu marketingového špecialistu, ktorý vám môže pomôcť s nastavením marketingu vašich produktov atď.

Decathlon

V Bluewebe sme prednedávnom prepojili e-shop nášho klienta Isadore Apparel s Decathlon marketplace. Isadore je firma založená bratmi Velitsovcami. Sú slovenským výrobcom a predajcom udržateľného, prémiového, cyklistického oblečenia a viac informácií o nich si môžete prečítať tu.

Čo sa týka Decathlon marketplace je to nový obchodný model, v ktorom klasická distribúcia ustupuje dropshippingu a ekonomike platforiem. V praxi bude Decathlon koordinovať všetky transakcie, zatiaľ čo za prepravu a manipuláciu s objednanými produktmi budú zodpovední samotní partneri. Môžu sa však tiež rozhodnúť, že logistiku prenechajú v réžii Decathlon-u. Takýmto spôsobom chce Decathlon rozšíriť svoju ponuku z cca 40 000 produktov na cca 200 000 produktov. Navyše majú v pláne rozšíriť svoje pôsobenie do ďalších krajín, zatiaľ západnej Európy (napr. Španielsko, Holandsko, Nemecko, Veľkej Británie).

Rozhodnutie je na vás

Byť súčasťou marketplace vám môže priniesť viac zákazníkov a výbornú obchodnú príležitosť zvýšiť svoje potenciálne tržby.

Na druhej strane predajom cez marketplace sa stávate viac anonymným obchodníkom a strácate možnosť budovať svoju značku vo vzťahu k zákazníkom. Samozrejme aj predaj prostredníctvom tohto kanála nebude zadarmo a poplatkom za “sprostredkovanie” a podporu zo strany poskytovateľa sa nevyhnete.

Je teda už len na vás a vašej analýze, či považujete tento spôsob rozšírenia svojho podnikania za prínosný a či v konečnom dôsledku dokáže naplniť vaše predstavy o očakávaných výsledkoch.

Marián Král
Frontend vývojár

Marián je frontend vývojár, ktorý rád prepája pohľad vývojára s marketingom a biznisom v e-commerce. 



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám