Rýchle zhrnutie: Čo ak by existovala možnosť, ako mať neustály prístup k inovatívnym nápadom pre UX dizajn? S ChatGPT sa to stáva skutočnosťou. Poskytuje nové perspektívy, rýchle generovanie obsahu a formovanie používateľských skúseností. V článku sa dozviete, ako efektívne využiť tento nástroj vo vašom ďalšom projekte.
Novým AI nástrojom k efektivite – ChatGPT
Predstavte si, že by ste mali možnosť spýtať sa na akúkoľvek otázku niekoho, kto má odpoveď (takmer) na všetko. Aj tak môžeme opísať model ChatGPT, ktorý funguje na tomto princípe – a jeho základná verzia GPT 3.5 je úplne zadarmo!
Ponúka nám nové možnosti testovať svoje nápady, experimentovať s rôznymi riešeniami, či generovať rýchly brainstorming. Tento nástroj vieme využiť pre akékoľvek odvedtvie a vie nám pomôcť zrýchliť náš workflow… Treba len vedieť, ako na to!
Aké sú konkrétne príklady využitia ChatGPT v UX dizajne?
Zdroj obrázka: Unsplash
Ako využiť ChatGPT v UX dizajne?
Pri riešení UX problémov sa stretávame s rôznymi výzvami. Aby sme ich úspešne vyriešili, mali by sme byť flexibilní a kreatívni v hľadaní riešení. Môžeme však naraziť na to, že sa nevieme stotožniť s danou cieľovou skupinou používateľov, inokedy nám môže veľké množstvo riešení skomplikovať rozhodovanie sa pre to najlepšie, alebo možno práve nemáme svoj deň, čo sa týka UX copywritingu.
Čo robiť v takýchto prípadoch? Vtedy s obráťme na nášho virtuálneho kamaráta – ChatGPT. A keďže, narozdiel od naozajstných kamarátov, nepotrebuje spánok, je k dispozícií úplne hocikedy. Pomôže nám odraziť sa, získať novú perspektívu alebo objaviť iné cesty k tomu, ako problém vyriešiť.
6 kreatívnych spôsobov, ako využiť ChatGPT v UX dizajne
1. Rýchle generovanie obsahu – zbohom „Lorem ipsum“
Ako dizajnéri používateľských rozhraní už pravdepodobne vieme, že univerzálne zástupné texty, ako je „Lorem ipsum“, slúžia len ako dočasná náhrada a nedokážu v dizajne plnohodnotne zastúpiť ani nasimulovať skutočný obsah.
V niektorých prípadoch sa však nevyhneme použitiu zástupných textov, najmä ak e-shop ešte neobsahuje žiadny obsah alebo ide o úplne novú funkciu. Práve vtedy môžeme využiť ChatGPT na to, aby nám pomohol rýchlo a efektívne generovať vhodné zástupné texty.
ChatGPT vieme využiť napríklad na generovanie používateľských hodnotení, často kladených otázok alebo používateľských persón. Pomôže nám vytvoriť obsah, ktorý je prispôsobený konkrétnym potrebám a kontextu používateľského rozhrania.
Skúste v ChatGPT tieto príkazy (prompts)
Používateľské hodnotenia
Vygeneruj 10 používateľských hodnotení v jazyku slovenčina, ktoré sa zobrazia na produktovej stránke. Slovné hodnotenia by mali mať rôznu dĺžku textov. Hodnotenia sa týkajú produktu Ultraľahký trojsezónny stan pre jednu osobu. Hodnotenia by mali obsahovať meno, priezvisko, počet hviezdičiek a slovné hodnotenie zákazníka.
Často kladené otázky
Vygeneruj 10 otázok a odpovedí do sekcie „Často kladené otázky“, ktoré sa nachádzajú na produktovej stránke. Týkajú sa produktu Ultraľahký trojsezónny stan pre jednu osobu. Použi neformálny tone of voice.
Používateľské persóny
Vygeneruj 3 rôzne používateľské persóny, ktoré sú relevantné pre e-shop so šperkami, ktorý je zameraný na cieľovú skupinu mladých dospelých vo veku 20–30 rokov. Persóny by mali obsahovať: meno a priezvisko, vek, zamestnanie, preferencie a ciele. Identifikuj hlavné ciele a prekážky každej persóny.
2. UX copywriting
Tone of voice v copywritingu je kľúčové zjednotiť v celom pôsobení značky. Avšak, v prípade potreby prispôsobenia sa špecifickému tone of voice klienta, napríklad ak preferuje sarkastický tón, ktorý je jeden z najťažších na napodobnenie, sa môžeme potrápiť. V takých situáciách nám môže ChatGPT výrazne uľahčiť prácu.
Jeho schopnosti v oblasti UX copywritingu nekončia len pri tone of voice, ďalej môžeme generovať kreatívne nápady pre:
- Titulky a nadpisy – Upravme ich tak, aby mali jasný „hook“ a rýchlo zaujali čitateľov.
- Texty do CTA (Call-To-Action) tlačidiel – Zamerajme sa na vytváranie presvedčivých CTA tlačidiel, ktoré motivujú k požadovaným akciám od používateľov.
- Texty na landing page (vstupná stránka, cez ktorú návštevníci prvýkrát prichádzajú) – Napríklad na vytvorenie predajných popiskov pre služby, či produkty.
- Obsah do empty state – Aj stránky bez obsahu si zaslúžia našu pozornosť. Navrhnime atraktívne texty, ktoré navedú zákazníkov na ďalší krok.
3. Organizácia – definovanie úloh a ďalších krokov
ChatGPT dokáže efektívne pracovať s obsahom, ktorým ho „nakŕmime“. Či už ide o zápisky z porady alebo dlhý zoznam úloh, vie analyzovať komplexné informácie a vytvoriť jasné a štruktúrované návrhy procesov. Tým výrazne pomáha s rýchlejšom plánovaním a realizáciou projektov. Vie identifikovať klúčové body v projekte, navrhnúť priority úloh a dokonca aj odporučiť, aké by mali byť optimálne kroky na dosiahnutie stanovených cieľov – a to v zlomku pár sekúnd.
Experimetovanie s rôznymi spôsobmi využívania tohto nástroja môže pre nás odhaliť jeho plný potenciál. Vkladať môžeme rozličné typy obsahu, napríklad krátke zápisky, či otázky, ale aj komplexné plány procesov projektu.
4. Používateľské scenáre
V rámci UX dizajnového procesu je ChatGPT skvelým nástrojom na generovanie používateľských scenárov. Táto funkcionalita je kľúčová pre testovanie a optimalizáciu UX, vytvára dôležitý nástroj na testovanie a zdokonalovanie UX, poskytujúci nám hlbší vhľad do používateľského správania. Podrobne opisuje rôzne cesty, ako používatelia môžu interagovať s rozhraním.
Testovacie scenáre identifikujú potenciálne problémy v používateľskom rozhraní (pain points), čo je zásadné pri overovaní funkčnosti a efektívnosti rozhrania. Umožňuje to dizajnérom včas odhaliť a vyriešiť potenciálne problémy alebo nedostatky v používateľskom zážitku.
5. Testovanie a generovanie nápadov
Niekedy sme konfrontovaní s dizajnovým problémom, ktorý je ťažké prekonať, a hľadáme nové možnosti riešenia. V takýchto prípadoch môže byť nápomocný ChatGPT, ktorý nám pomôže s brainstormingom nových nápadov, vďaka čomu môžeme objaviť nové možnosti a perspektívy, ktoré by nám možno inak nenapadli.
Vieme testovať napríklad:
- porovnávanie plusov a mínusov rôznych riešení,
- efektivitu „user flows“ používateľských interakcií,
- umiestnenie elementov v rámci e-shopu,
- efektivitu používateľských dialógov,
- štruktúru a hierarchiu stránky,
- prioritizácia funkcií.
Spätná väzba je nevyhnutná pri navrhovaní. Najmä v prípadoch, kedy nemáme k dispozícii reálnych používateľov, ChatGPT nám môže poskytnúť virtuálnu odozvu. Takto môžeme testovať a hodnotiť rôzne aspekty dizajnu a pracovať na zlepšení celkovej kvality a efektivity UX riešenia.
6. Technická dokumentácia funkcií
Pre UX dizajnéra môže byť vysvetľovanie navrhnutých funkcií niekedy ako rozprávanie jeho vlastným jazykom. ChatGPT nám pomôže pretaviť naše myšlienky do jednoduchého a zrozumiteľného textu. Týmto spôsobom nielen zabezpečujeme lepší popis technického aspektu návrhu, ale aj zvyšujeme kvalitu komunikácie so zvyškom tímu. Takto je naša dokumentácia jasná a konzistentná, pripravená na ďalšie kroky v procese vývoja a implementácie.
Na čo si dať pri práci s ChatGPT pozor?
Správne zadávanie príkazov (prompts)
Pri práci s ChatGPT mu skúste poskytnúť čo najpresnejšie zadanie toho, čo má vytvoriť. Bez kvalitného zadania nezískate od ChatGPT kvalitnú odpoveď. Pomáha čo najlepšie došpecifikovať kontext: Pre koho má byť text určený? Aký má byť štýl komunikácie? Aká má byť dĺžka?
Vyhnite sa zbytočným informáciám a nejasným formuláciám a použite otázky, ktoré minimalizujú priestor pre nedorozumenia.
Doslovné kopírovanie
Využívajte ChatGPT ako zdroj inšpirácie, vyhnite sa doslovného kopírovaniu odpovedí „word-for-word“. Sústreďte sa na adaptáciu a prispôsobenie generovaných textov podľa potrieb vášho konkrétneho projektu. Týmto spôsobom zabezpečíte, že texty zapadnú do celkového kontextu vášho projektu, čím zabezpečíte ich relevanciu. Pri raste popularity nástroja je dôležité dbať na originalitu obsahu, aby sa predišlo nežiaducim podobnostiam medzi textami.
Dáta, ktoré zdieľame s ChatGPT
Téma internetovej bezpečnosti siaha aj do AI nástrojov. Pri zdieľaní informácií je kľúčové dodržiavať etické a právne normy týkajúce sa ochrany osobných údajov. Nikdy neposkytujte AI nástrojom vaše osobné údaje a venujte pozornosť bezpečnostným opatreniam pri manipulácii s citlivými údajmi. V opačnom prípade môžete riskovať únik a ohrozenie dát.
Čo by ste nemali s ChatGPT nikdy zdieľať?
- Osobné údaje,
- prihlasovacie meno a heslo,
- bankové a finančné informácie,
- citlivé údaje vašej firmy.
Záver
ChatGPT vstupuje do oblasti UX dizajnu s novým pohľadom na tvorbu obsahu. Hoci jeho schopnosti generovať texty a nápady môžu byť nápomocné v procese tvorby, zatiaľ nie sú schopné úplne nahradiť ľudský faktor. Ten sa ukazuje ako nenahraditeľný pri tvorbe autentických a efektívnych používateľských skúseností, zohľadňujúc kreativitu, empatiu s používateľmi, morálnosť riešení a kontextových prepojení jednotlivých častí projektu.
Máte UX problém s ktorým chcete pomôcť? Vyriešme ho spoločne, napíšte nám.