späť na články

Využitie farieb ako nástroja na cielené rozvíjanie emócií zákazníkov

Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka
Využitie farieb ako nástroja na cielené rozvíjanie emócií zákazníkov

Rýchle zhrnutie: Čo stojí za výberom farieb pre váš e-shop? V mnohých prípadoch ide výlučne o naplnenie estetickej funkcie bez hlbšieho významu. Emócie sú však každennou súčasťou nášho života a vieme ich ovplyvňovať aj pomocou farieb. Zistime teda ako ich použiť ako súčasť našej marketingovej stratégie.


O tom, že farby majú vplyv na psychiku človeka vieme už od praveku, keď šamani pripisovali istým farbám čarovnú silu. Či už ide o farby, ktoré nás obklopujú fyzicky alebo v digitálnom prostredí, platí, že až 93% našich rozhodnutí pri nakupovaní je ovplyvnených vizuálnym vnímaním – a až v 90% prípadoch sme ovplyvnení pri nákupe práve farbami. Niet teda pochýb, že farba a jej použitie hrajú závažnú rolu na tom, ako vnímame jednotlivé e-shopy.

Farba a aj intenzita svetla dokážu ovplyvniť našu náladu, tep srdca, či spánok. Príkladom je modré svetlo, ktoré vychádza z našich zobrazovacích zariadení. Umelo v nás simuluje rovnakú bdelosť, akú by sme mali pociťovať pri prirodzenom svetle. Rovnaké možnosti navodenia pocitov farbou využíva vo svoj prospech mnoho značiek, ktoré poznáme.

Ide napríklad o obchodný reťazec kaviarní Starbucks. Usiluje sa o to, aby jeho interiér pôsobil ležérnym a domáckym dojmom. Vo svojej marketingovej stratégii tieto vlastnosti ešte viac podčiarkuje použitím zelenej farby v logu, ktorá predstavuje harmóniu a uvoľnenosť. Táto taktika je pre kaviarne špecifická. Namiesto agresívneho marketingu nabádajú zákazníkov k relaxácií. Zákazník si tak vytvára so značkou pozitívnu asociáciu a zvyšuje sa tým pravdepodobnosť, že sa v budúcnosti vráti. Zvolená stratégia by sa mala zhodovať s typom e-shopu – v prípadoch, ktoré si vyžadujú práve agresívnejší marketing, by mohla byť neefektívna.

Zdroj:  Henry & Co.

Čo by sme mali zvážiť pri výbere správnej farby na e-shop? Mali by sme venovať pozornosť najmä cieľovej skupine. Preferencie farieb sa líšia pri pohlaví a veku. Líši sa taktiež aj interpretácia farby podľa toho, aké má návštevník kultúrne pozadie.

Pohlavie

Muži preferujú kontrastujúce a živé farby, zatiaľ čo ženám sa viac páčia jemnejšie a pastelové odtiene. Najviac sa líši postoj k fialovej – muži nie sú jej fanúšikmi, zatiaľ čo u žien je pomerne obľúbená. Obe pohlavia sa zhodujú v kladnom názore k modrej a zelenej.

Vek

V detstve je rozšírená obľuba žltej farby. Podľa odborníkov je to prvá farba, na ktorú deti reagujú. Ako dospievame, zvykneme sa prikláňať skôr k farbám, ktoré majú kratšiu vlnovú dĺžku (napr. modrá a zelená).

Modrá je aj najčastejšie preferovanou farbou naprieč vekovými kategóriami. Medzi najmenej obľúbenými sa opakujú farby ako hnedá, ružová, žltá a oranžová.

Kultúrne pozadie

Význam farieb v kultúrach sa formoval časom, napríklad v Egypte a Mezopotámií čierna farba kedysi predstavovala nový život. Bola vnímaná pozitívne – znázorňovala čiernu úrodnú zem. V súčasnej dobe je v arabsky hovoriacich krajinách prevažne vnímaná ako farba smútku, v niektorých regiónoch aj ako farba pomsty.

Väčšie odlišnosti môžeme pozorovať aj v kontraste významu u západných kultúr a Ázie. Príkladom je biela farba, ktorá u nás znázorňuje nevinnosť a čistotu, avšak v niektorých ázijských kultúrach predstavuje biela farba smrť.

Kedy si máme preveriť význam symboliky farieb? V prípade, že je náš e-shop na medzinárodnej úrovni, treba dobre zvážiť, či je symbolické použitie farieb vhodné. Nami zvolené farby by sme si mali overiť a zistiť ich význam v daných krajinách.

Teplé a studené tóny

Teplé tóny

Pôsobia na nás aktívne, energizujúco a optimisticky. Z niektorých výrazných odtieňov cítime pocit naliehavosti a vedia ľahko upútať naše oko, preto sa hodia napríklad na call to action tlačidlá:

Červená

Od detstva sme sa učili vnímať červenú ako farbu nebezpečenstva. Nachádza sa na dopravných značkách, semaforoch, upozorneniach atď. Z toho dôvodu si červené elementy na e-shopoch rýchlo všímame a venujeme im väčšiu pozornosť ako iným farbám. V prípade, že chceme na niečo upriamiť pozornosť a uistiť sa, že to zákazník neprehliadne, použime červenú.

Červená slúži ako výborný pomocník na informovanie nakupujúceho o zmenách, prípadne aj na zobrazenie chybových hlásení a podobne. Upozornime zákazníkov, ak zabudnú vyplniť krok vo formulári, naznačme, že si produkt pridali do košíka, oznámme mu, že sa platba nevydarila, ...

Táto farba je zároveň aj symbolom vášne a lásky. Okrem toho (spolu so žltou) zvyšuje apetít – skvelo sa teda hodí do gastronómie a na prevádzky s jedlom. Studené tóny sú protipólom a znižujú našu chuť do jedla. Toto si môžeme overiť v praxi na známych donáškových službách Bistro.sk a Wolt. Ktorá z farieb vám viac evokuje jedlo?

Oranžová

Rozprúdzuje v nás pocity vitality, energie a šťastia. Púta na seba pozornosť podobne ako červená, no nie je natoľko intenzívna. Niektorých zákazníkov motivuje k impulzívnym nákupom a dodáva odvahu k akcií = hodí sa teda na sekcie ako odoberanie noviniek alebo tlačidlo „Vložiť do košíka“.

Táto farba nám napomáha vyjadriť samých seba a zvýrazňuje individualizmus. Inšpiruje nás byť neustále v pohybe a zvyšuje našu odvahu. Hodí sa na reklamné kampane.

Zdroj: Drilon Spahiu

Žltá

K tejto farbe patria asociácie so slnečným počasím, optimizmom a otvorenosťou. Simuluje náš nervový systém a mentálne procesy, povzbudzuje ku komunikácií. Verí sa, že má vplyv na ľavú stranu nášho mozgu, kde prebieha hlboké myslenie. Z tohoto dôvodu sa hodí jej použitie napríklad na edukačných materiáloch.

Akcenty žltej farby nám pomôžu pôsobiť mladistvo a sviežo. Mali by sme sa vyhnúť použitiu sýtych odtieňov tejto farby na väčších plochách, žltá farba odráža viac svetla a preto dráždi náš zrak.

Rovnako ako červená podporuje apetít – ich kombináciu používajú McDonald's, Burger King, lupienky Lay's. V Amerike je to sieť reštaurácií Sonic alebo Denny's.

Studené tóny

Sú pre nás upokojujúce, nenamáhajú ľudské oko. Modré tóny vyžarujú pocity dôvery a bezpečia. Fialové tóny predstavujú kreativitu, nápaditosť a múdrosť. Zelené tóny v nás evokujú zdravie a harmóniu.

Modrá

Je veľmi obľúbenou farbou a najčastejším výberom farieb kancelárií, rozvíja produktivitu. Tmavé odiene modrej vieme efektívne využiť na korporátne vizuály – pôsobia profesionálne, dôveryhodne, vážne. Pozor si dajme na veľké zahltenie touto farbou, vnímame ju potom ako chladnú a neosobnú. Preto si mnoho spoločností volí jej kombináciu s inými doplnkovými farbami.

1 z 12 mužov a 1 z 200 žien trpia farbosleposťou. Je to teda pomerne bežná porucha videnia. Prevažne ide o problém rozoznať červené a zelené odtiene, modro-žltá farbosleposť je zriedkavá. Dá sa teda predpokladať, že väčšina návštevníkov bude vidieť modrú, alebo ju aspoň bude vedieť odlíšiť (rovnaký príbeh stojí za výberom farby pre Facebook, Mark Zuckerberg trpí farbosleposťou).

Zdroj: TheDesignLove

Zelená

Nedráždi naše oči, má pre nás relaxačný účinok a vytvára nám prostredie, v ktorom sa cítime v bezpečí. Na e-shopoch so zelenými tónmi sa nám nakupuje pohodlne a bez obáv. Tieto pocity môžu zväčšiť kúpnu silu spotrebiteľov.

Často sa spája so zdravím, prírodou, v niektorých prípadoch s peniazmi. V minulosti reprezentovala táto farba aj plodnosť.

Fialová

Často býva využitá na luxusných, či spirituálne orientovaných značkách. Svoje využitie nachádza aj v kozmetickom priemysle, pretože poukazuje na krásu a múdrosť. Môže predstavovať aj silu a stabilitu, rozprúdiť v nás inšpiráciu. Niektoré zdroje uvádzajú, že jej prítomnosť nám dokáže znížiť tlak.

Ako si správne vybrať farbu e-shopu?

Definujme si, ktoré hodnoty by sme chceli komunikovať klientom. Ako by sme na nich chceli pôsobiť a aké pocity by sme chceli návštevníkom navodiť pri používaní e-shopu? Skúsme si stanoviť tri až päť hlavných vlastností. Následne si vyhľadajme, ktoré farby týmto vlastnostiam korešpondujú. Ktorá z nich vyjadruje našu podstatu najlepšie?

Ďalšou pomôckou môže byť aj prehliadnutie si e-shopov konkurencie. Ktoré farby používajú a ako sa pri prechádzaní ich e-shopu cítime? Aké popisné slová nám napadajú? Máme pocit, že ide o e-shop, ktorému môžeme dôverovať?

Záver

To, ako vnímame farby, je podmienené viacerými faktormi: môže to vychádzať z našej kultúry, alebo môže ísť o viac univerzálne vnímanie na základe našich emócií a psychológie. Platí, že vnímanie človeka je subjektívne, preto si aj výber farieb pre istotu overme testovaním na zákazníkoch. To, ako na nás farba pôsobí, sa v niektorých prípadoch môže meniť od daného odtieňa a sýtosti. Zvážte intenzitu pôsobenia jednotlivých farieb, ktoré používate v súlade s typom vášho e-shopu: pokiaľ sa snažíte pôsobiť pokojne a vyrovnane, vyhnite sa agresívnejším farbám.

Dúfame, že bol pre vás tento článok užitočný a rozšírili sme vaše poznatky o to, aké pocity jednotlivé farby vyvolávajú. Disponujete tak väčším množstvom možností ako zefektívniť vašu marketingovú stratégiu a vďaka tomu sa môžete stať úspešnejším e-shopom. Farby sú teda účinným nástrojom, ktorý viete využiť vo váš prospech.

Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka

Lenka je UX/UI dizajnérka, ktorá sa snaží spojiť funkčnú a estetickú stránku projektov. Jej cieľom je vytvárať efektívne a zapamätateľné výstupy, ktoré pomáhajú klientom zviditeľniť sa.



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.