späť na články

Vizuálne vyhľadávanie – od nahrania obrázka po úspešný nákup

Marián Král
Frontend vývojár
Vizuálne vyhľadávanie – od nahrania obrázka po úspešný nákup

Rýchle zhrnutie: Vizuálne vyhľadávanie je stále jednou z menej známych foriem vyhľadávania. Faktom však je, že existuje už niekoľko rokov a dlhšiu dobu je súčasťou vyhľadávacích nástrojov a platforiem sociálnych médií, akými sú Pinterest, Bing, Amazon a samozrejme Google. Navyše spôsob, akým ľudia vyhľadávajú, sa mení. Ľudia čoraz častejšie namiesto zadávania dopytu do textového poľa vyhľadávajú pomocou obrázkov v reálnom svete alebo „vizuálneho vyhľadávania“.


Napríklad Google Lens, vizuálny vyhľadávací nástroj od spoločnosti Google, ktorý dokáže rozpoznať najmenej jednu miliardu objektov, sa teraz používa až tri miliardy krát za mesiac.

Podľa štatistiky 62 % mileniálov a takisto aj generácia Z uprednostňuje vizuálne vyhľadávanie pred ostatnými typmi vyhľadávania. Okrem toho výskum ukazuje, že čoraz viac spotrebiteľov používa vyhľadávanie pomocou obrázkov každý deň.

Keď odfotografujete produkt a zadáte do vyhľadávania, softvér ho identifikuje z obrázka a poskytne vám informácie a výsledky s nájdenými produktami.

Inšpirácia na Pintereste, nábytok, oblečenie, šperky alebo zo všetkého niečo

Vizuálne vyhľadávanie využíva technológiu umelej inteligencie (AI), ktorá umožňuje nakupujúcim vyhľadávať pomocou obrázka namiesto textu alebo kľúčového slova.

Keďže podiel e-commerce na maloobchodnom predaji neustále rastie, je dôležité, aby predajcovia používali univerzálny jazyk, ktorému rozumejú nakupujúci aj obchodníci. Mnohokrát sa stane, že produkt, ktorý hľadáte, neviete úplne presne definovať slovami, a tu sa prejaví výhoda vizuálneho vyhľadávania. Odfotíte, nahráte fotku a v priebehu sekundy dostávate list podobných produktov, z ktorých si môžete vyberať.

Lens Pinterest

Lens Pinterest, ktorý bol predstavený v roku 2017, sa môže pochváliť viac ako 600 miliónmi vyhľadávaní každý mesiac a v roku 2019 oznámil, že táto technológia dokáže rozpoznať viac ako 2,5 miliárd položiek – wow.

Toto vyhľadávanie na Pintereste spočíva v tom, že používatelia môžu odfotiť takmer čokoľvek a následne môžu nájsť, uložiť alebo nakupovať položky z daného obrázka na e-shopoch obchodníkov.

Pinterest je silnou platformou pre módne značky, maloobchodníkov a spoločnosti zaoberajúce sa domácimi dekoráciami. Inzerenti môžu umiestniť „piny”, aby používatelia mohli napríklad identifikovať a preskúmať jednotlivé produkty alebo odevy, ktoré nosí model/ka na obrázku. Po kliknutí na pin, sa používateľovi zobrazí ponuka podobných produktov, z ktorých si môže vyberať a prípadne nakúpiť u konkrétneho predajcu.

Amazon StyleSnap

Najnovším konkurentom vo svete vizuálneho vyhľadávania je aplikácia StyleSnap od Amazonu, ktorá bola ohlásená v júni 2019 (pre USA, následne v niektorých krajinách EÚ). Aktuálne Amazon spolupracuje aj s Instagramom na integrácii tejto technológie, ktorej cieľom je ponúknuť nový zážitok z nakupovania.

StyleSnap umožňuje hľadajúcim fotografovať predmety alebo produkty, o ktoré majú záujem pomocou funkcie mobilnej aplikácie Amazon. Následne sú používateľom zobrazené relevantné informácie a ponúknuté podobné produkty.

Pre spoločnosti, ktoré predávajú na Amazone, je táto technológia ďalším užitočným spôsobom, ako dostať svoje produkty bližšie k spotrebiteľom na trhu, ktorý je veľmi konkurenčný.

IKEA

Aplikácia IKEA AR „Place“ umožňuje potenciálnym zákazníkom „umiestniť“ nábytok IKEA do ich domu, aby zistili, či sa im hodí, a to ešte pred jeho kúpou. Takisto môžete odfotiť domáce kúsky, ktoré sa vám páčia, či už priamo v akomkoľvek obchode, u priateľov alebo z katalógu a takto jednoducho zistiť, či IKEA niečo podobné nepredáva. Ak áno, zákazníci môžu vidieť, ako by to vyzeralo v ich priestore a jednoducho kliknúť na „kúpiť“.

Podľa Kavity Bala, ktorá stojí za technológiou vizuálneho vyhľadávania pre IKEA: „Aby IKEA AR „Place“ fungovala, skutočne potrebujete technológiu vizuálneho vyhľadávania. Umožňuje vám to nájsť veci, skvelé návrhy a nábytok, a toto všetko si môžete na mieste aj vizualizovať.“

ASOS

V auguste 2017 spustil predajca ASOS svoj nástroj Style Match na vybraných trhoch. Umožňuje používateľom odfotiť alebo nahrať obrázok – či už ide o fotografiu, ktorú urobili, snímku obrazovky alebo snímku z časopisu – a potom v produktoch ASOS hľadať oblečenie alebo doplnky na danom obrázku. Ak sa vám napríklad páčia trendy topánky v módnom časopise, môžete tento obrázok nasnímať, klepnúť na ikonu fotoaparátu vo vyhľadávacom paneli aplikácie ASOS, nahrať obrázok, zamerať sa na topánky a hľadať. Aplikácia zobrazí položky, ktoré ASOS predáva a ktoré sú podobné tomu, čo hľadáte. Style Match je prístupný zákazníkom na všetkých trhoch, na ktorých ASOS pôsobí, a to na iOS aj Androide.

Style Match je podobný nástroju Lens na Pintereste a dáva to zmysel vzhľadom na to, ako používatelia zvyknú nakupovať s ASOS. Spoločnosť tvrdí, že 80 percent jej návštevnosti v Spojenom kráľovstve a 70 percent jej predaja v Spojenom kráľovstve pochádza od používateľov mobilných zariadení a keďže ASOS ponúka približne 85 000 produktov, možnosť dostať sa priamo k požadovaným položkám je určite užitočným doplnkom aplikácie.

Klenoty AURUM

V našom prípade testujeme vizuálne vyhľadávanie od visualsearch.at na e-shope nášho klienta klenotyaurum.cz. Ako som už spomínal, vizuálne vyhľadávanie je algoritmus, ktorý dokáže porovnať nahraný obrázok s údajmi o produktoch dostupných na e-shope. Prijme vyhľadávaciu požiadavku a vyhľadá podobné položky vo vašom internetovom obchode. Údaje o produktoch sú dôležité na čo najpresnejšie vyhľadanie relevantných produktov. Na druhej strane je veľkou výhodou, že táto aplikácia vie ponúknuť podobné produkty vyhľadávania od prvého dňa. Takže ak nemáte všetky produkty nahrané, nemusí to byť problém a viete ju používať. Častým používaním sa naviac algoritmus učí rozpoznávať hľadané produkty, vďaka čomu dokáže ponúkať stále presnejšie výsledky vyhľadávania. A ako bonus nie sú potrebné ani súbory cookie, vďaka čomu je implementácia vizuálneho vyhľadávania pomerne rýchla.

Minimálne 5 výhod vizuálneho vyhľadávania na e-shope?

Vizuálne vyhľadávanie je výkonný nástroj pre mnohé značky v oblasti e-commerce. Má silné využitie vo vysoko vizuálnych oblastiach, ako sú móda, šperky, domáca výzdoba, elektronika, kde obrázky zohrávajú kľúčovú úlohu pri ovplyvňovaní nákupných rozhodnutí. Tu sú hlavné výhody, ktoré vizuálne vyhľadávanie poskytuje:

1. Priťahuje, zapája a udržiava pozornosť mladých spotrebiteľov

Nakupujúci dnes navštevujú sociálne médiá nielen preto, aby si krátili čas, ale aby aj konzumovali vizuálny obsah, ktorý ich inšpiruje k nákupu ďalších produktov. Z obsahu vytvoreného inými používateľmi vedia urobiť snímku obrazovky s módnou alebo inou inšpiráciou a majú možnosť nahrať ju do vizuálneho vyhľadávača. Tento ich okamžite nasmeruje ku relevantným produktom v portfóliu e-shopu, kde môžu realizovať nákup. Generácii, ktorá je zvyknutá na produkty a služby na počkanie, šetrí vyhľadávanie obrázkov čas (nemusia totiž myslieť na správne kľúčové slová) a ponúka rýchle a relevantné výsledky.

2. Vizuálne vyhľadávanie poskytuje pohodlné a bezproblémové objavovanie produktov

Nájdenie správneho produktu online je teraz výzvou pre nakupujúcich, ktorí musia zápasiť s tisíckami položiek a značiek. Tieto súperia o ich pozornosť a samozrejme aj peňaženku. Efektívny nástroj na vyhľadávanie obrázkov nielen identifikuje a prezentuje najpresnejšie produkty, ale tiež udržiava pozornosť zákazníka. Pre väčšinu zákazníkov nie je ľahké presne popísať položky, či už ide o oblečenie alebo nábytok. Vizuálne vyhľadávanie, ktoré umožňuje ľuďom vyhľadávať položky prostredníctvom obrázkov, zlepšuje objavovanie produktov. Zákazníkom sa namiesto toho, aby museli preberať nespočetné množstvo výsledkov, ktoré nie sú úplne tým, čo hľadajú, ponúka najbližšia zhoda, ktorá je – a to je kľúčové – dostupná na predaj.

3. Zvýšené konverzie

Zlepšením zákazníckej skúsenosti skracuje vizuálne vyhľadávanie cestu spotrebiteľa k nákupu. V článku Forbes, spoločnosť BooHoo zaznamenala 85 % mieru konverzie u zákazníkov používajúcich vyhľadávanie pomocou fotoaparátu v porovnaní s tými, ktorí ho nepoužívali a spoločnosť Forever21 zaznamenala 20 % nárast priemernej hodnoty nákupu po zavedení vizuálneho vyhľadávania na svojom e-shope.

4. Spojenie online a offline nákupných skúseností

Zákazníci čoraz viac očakávajú viackanálové nakupovanie, vizuálne vyhľadávanie uľahčuje prechod medzi online a offline svetom. Napríklad aplikácia vizuálneho vyhľadávania Tommy Hilfiger, ktorá umožnila fanúšikom značky nakupovať položky priamo z výstavy LA Tommy Hilfiger v roku 2017, viedla k tomu, že zákazníci strávili dvojnásobok priemerného času na e-shope Tommy Hilfiger.

5. Vyčnievanie z davu

V konkurencii takého množstva e-shopov môže byť ťažké vyniknúť na Googli. Na druhej strane, keďže vizuálne vyhľadávanie ešte nie je všadeprítomné, pomáha značkám odlíšiť sa od svojich konkurentova zabezpečiť, aby zákazníci videli položky z ich katalógov produktov.

Záver

Technológia vizuálneho vyhľadávania je v našich zemepisných šírkach ešte stále pomerne neznáma, avšak má obrovský potenciál byť úspešnou a priniesť mnohým biznisom novú konkurenčnú výhodu v boji o zákazníka.

Marián Král
Frontend vývojár

Marián je frontend vývojár, ktorý rád prepája pohľad vývojára s marketingom a biznisom v e-commerce. 



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.