späť na články

Cesta kreativity v transformujúcom sa svete dizajnu

Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka
Cesta kreativity v transformujúcom sa svete dizajnu

Rýchle zhrnutie: Už od roku 2014 sa darí slovenskej By Design konferencií zastrešovať svetoznámych dizajnérov, ktorí ochotne zdieľajú s divákmi poznatky z praxe. Keďže sa v Bluewebe snažíme neustále vzdelávať, chceli sme z ich skúseností načerpať aj my. Zúčastnili sme sa terajšieho ročníka a priblížime vám, ako prebehol.


V By Design Group sa nedali odradiť nepriaznivými podmienkami spôsobenými pandémiou COVID-19. Tento ročník nemohol prebehnúť osobnou účasťou, preto si zvolili odvážne riešenie: zmenili jej formát na živý prenos online a sprístupnili tak jej sledovanie návštevníkom, ktorí by nemali možnosť tento rok cestovať na zaužívané miesto jej konania – do Bratislavy.

 

Približne 5 hodinová konferencia sa uskutočnila 17. júna v rôznych časových pásmach. Na našich obrazovkách sa v priebehu jej trvania snažilo 5 svetoznámych kreatívcov odpovedať na otázku: „Ako dizajnovať pre meniaci sa svet?“. Rečníci nás previedli svojou tvorbou v priebehu rokov, procesom, ktorý im pomáha efektívnejšie pracovať a zdieľali ich víziu súčasného dizajnu. Ich jednotlivé výklady zakončil hostiteľ Jakub pohotovými otázkami, ktoré nám ešte o niečo viac priblížili ich chápanie dizajnu.

 
Paula Scher

Zdroj: It's Nice That

 

Grafická dizajnérka a tvorkyňa vizuálnych identít nás prevádza jej bohatou tvorbou z posledných 17 rokov jej pôsobenia. Hneď v úvode spomína, ako vníma posun v dopyte po logách od 90. rokov po súčasnosť – predtým zákazníci preferovali taglines – logá kombinované s ľahko zapamätateľnými sloganmi. Neskôr požadovali kompletné vizuálne identity. Túto zmenu opisuje ako postup „od chápania slov, ku chápaniu ikoniek“ a v tom duchu pokračuje jej výklad.

 

Podstatnú časť svojej prednášky venuje súčasnému stavu ľahkej rozpoznateľnosti značiek vďaka jednotnému vizuálnemu jazyku. Kladie dôraz na fakt, že budovanie podvedomia o značke trvá dlhší čas – túto myšlienku ešte viac vyzdvihla príkladom ikonky odhryznutého jablka. V minulosti bol tento symbol pripisovaný nahrávacej spoločnosti skupiny Beatles s názvom Apple Records. S odstupom času sa asociáciu s týmto symbolom podarilo získať technologickej značke Apple, ktorú si v súčasnosti snáď jednoznačne spojíme s ikonkou odhryznutého jablka.

Paula posudzuje úspešnosť loga na základe rozpoznateľnosti. Podľa jej slov vieme silné logo rozpoznať aj na kuse papiera.

 

James Victore

 

Energický umelec a dizajnér James Victore nám prezrádza svoj tajný recept na šťastný osobný a pracovný život. Zameriava sa na spôsoby ako prekonať kreatívny blok a ako sa stať našim najnápaditejším ja. Je zástancom toho, že pod nátlakom stresu nemáme priestor na kreativitu. Verí, že faktorom miery kreativity jednotlivcov je množstvo strachu, ktorú v sebe nosia.

 

Inštinkty, ktoré nás chránia pred neúspechom, by nás nemali kryť od úspechov.

 

Vo svojej prednáške siaha do svojho detstva, keď narážky na jeho kreativitu mali negatívny podtón. Hovorí o svojej ceste k budovaniu sebavedomia a podnecuje nás k budovaniu našej individuality. Tejto tématike sa venuje aj v svojich knihách – viac sa dozviete napríklad v knihe Feck Perfuction.

 

James sám seba považuje za veľmi zaneprázdneného človeka. Na By Design konferencii hovorí aj o svojom plánovaní času a produktivite. Ako to zvláda? Každý večer si pripravuje plán na ďalší deň a venuje sa aj mesačnému plánovaniu. V rámci neho sa snaží vybrať si každý mesiac jeden nový veľký cieľ, ku ktorému sa snaží priblížiť.

 

Cas Holman

 

Cas je zakladateľkou a dizajnérkou v nezávislej spoločnosti Heroes Will Rise, navrhuje detské hračky. Zameriava sa na hru ako spôsob inovácie. Pomocou svojej prezentácie nám predstavuje myšlienku svojej tvorby a prístup detí k hre.

 

Ňou navrhnuté hračky neobsahujú návod, sú naplno kontrolované jednotlivcom, ktorý si vyberá vlastný výsledok. Je presvedčená, že takto koncipované situácie poskytujú oveľa väčší priestor na objavovanie. Pokiaľ nepoznáme, ako by mal predmet fungovať, sme oveľa viac otvorení skúšať nové možnosti, ako ho používať. Jej hračky sú navyše cielene neutrálne, nie sú určené pre špecifické pohlavie a sú orientované do nenásilných farieb – čo ešte viac podporuje rozvoj kreativity.

 

Vo svojej práci interaguje s deťmi a pozoruje, ako jej produkty používajú. Mnohokrát ju výsledok prekvapí a jej testovacie subjekty prichádzajú na možnosti využitia objektov, s ktorými ona sama nepredpokladala. Pripisuje to už predtým spomínanej voľnosti objavovať, ktorá je základom jej filozofie.

 

Vo svojej práci interaguje s deťmi a pozoruje, ako jej produkty používajú. Mnohokrát ju výsledok prekvapí a jej testovacie subjekty prichádzajú na možnosti využitia objektov, s ktorými ona sama nepredpokladala. Pripisuje to už predtým spomínanej voľnosti objavovať, ktorá je základom jej filozofie.

 

Stephan Sagmeister

 

Rakúsky rodák, grafický dizajnér a typograf, ktorý sa vďaka svojim skúsenostiam stal dvojnásobným držiteľom ceny Grammy. Stal sa podruhýkrát rečníkom na By Design konferencii a tento ročník sa ponára do konceptu tvorby dobrých ideí. Vysvetľuje, čo to preňho znamená a približuje nám, ako vyzerá jeho proces zbierania nápadov.

 

Tvrdí, že kreatívec, ktorý sa živí pravidelnou produkciou nápadov, nemôže čakať na to, kým nápad príde za ním. Musí postupovať systematicky a nastaviť si vlastnú štruktúru. V prípade, že Stephan dostane zadanie, usiluje sa zostaviť si pomyselný zoznam súvisiacich nápadov a subjektov a nájsť medzi nimi spojitosti – to mu pomáha nájsť hlbšiu myšlienku. Vo svojej tvorbe sa vo veľkej miere spolieha na spätnú väzbu od ľudí, ktorým dôveruje. Veľký význam preňho má jeho priateľka, s ktorou sa v pohľade na umenie zhodujú.

 

Zaujal ma netradičný spôsob zapisovania si myšlienok, ktorý nám predstavil. Začína spisovaním všetkého, čo mu napadne do malého zápisníka vo forme „škrabopisu“. Po brainstormingovej fáze si selektuje tie nápady, ktoré považuje za najlepšie a prenesie ich do veľkého zápisníka do uhladenejšej formy. Veľkosť tohto zápisníka je cielená, nechce mať tendenciu nosiť ho so sebou a vpisovať doňho nedokonalé koncepty. Po čase sa opäť vracia k malému zápisníku, hľadá dobré nepoužité nápady a opakuje proces.

 

Záverečné otázky od Jakuba ho nezaskočili. Stretáva sa s nimi tak často, že sa rozhodol jednu celú sekciu na svojej osobnej webovej stránke venovať práve ich odpovedaním.

 

Neexistuje lenivý a úspešný dizajnér. Nikdy som takého nestretol.

 

Kenya Hara


Svojou virtuálnou návštevou nás poctil aj svetoznámy japonský grafický dizajnér, teoretik a učiteľ. Nedávno sa zaslúžil veľkej pozornosti vďaka redizajnu loga značky Xiaomi, ktorý si odniesol zmiešané ohlasy. Tomuto logu však na konferencií nevenoval pozornosť, namiesto toho prezentoval koncept Nippon Design Center, v ktorom je prezidentom, spoločnosť Muji a v rozsiahlej časti sa venoval aj dielam svojich študentov.


Jeho zmýšľanie pri tvorbe vychádza z nasledovnej teórie: verí, že nemáme navrhovať len koncový produkt, ale aj jeho zmysel. Filozofiou jeho spoločnosti je nájsť podstatu projektu a vizualizovať ju. Nebojí sa zájsť ani do experimentálnych konceptov, ku ktorým vedie aj svojich študentov na Musashino University of Art. K ich záverečnému zadaniu sa vyjadril: „Robiť veci neznámymi je niekedy dôležitejšie, ako urobiť ich zrejmé“, na čo plynulo nadviazal na zbierku ich prác, ktorú univerzita vydala – jediný význam existencie zbierky je kladenie si otázok. Cíti, že vedenie študentov mu pomáha byť neustále stimulovaný nápadmi mladých myslí.


Záver

Tento ročník si so sebou priniesol isté prekážky, s ktorými sa organizátori minulé roky zaoberať nemuseli. Kto by bol povedal, že kvalita zážitku tohtoročnej konferencie bude úzko spätá s kvalitou internetového pripojenia príjemcu?


Napriek netradičnému spôsobu, ktorým sa konala konferencia, sa podarilo združiť nadšencov dizajnu a poskytnúť im možnosť inšpirovať sa svetovými odborníkmi. Piati rečníci nám priblížili ich jedinečné smery v dizajne a dali nám možnosť nahliadnuť do svojich dlhoročných skúseností. Všetci z prednášajúcich sa zhodli: osud dizajnu je hýbať sa spolu s dobou. Mení sa nielen podoba dizajnu, ale aj to, ako ho verejnosť vníma.


Schopnosť organizátorov adaptovať sa na situáciu umožnila návštevníkom užiť si druhý najlepší zážitok: vychutnať si prenos z pohodlia domova a učiť sa od tých najznámejších osobností dizajnu. Pýtate sa, čo by bol ten najlepší zážitok? No predsa osobná účasť! Verím, že sa do nasledujúceho ročníka situácia vo svete zlepší a budeme si môcť užívať nenahraditeľnú atmosféru By Design Konferencie osobne. Som rada, že som mohla byť súčasťou a teším sa už na ďalší ročník.

Lenka Matejičková
UX/UI dizajnérka

Lenka je UX/UI dizajnérka, ktorá sa snaží spojiť funkčnú a estetickú stránku projektov. Jej cieľom je vytvárať efektívne a zapamätateľné výstupy, ktoré pomáhajú klientom zviditeľniť sa.



Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám
Blueweb

Navrhujeme, vyvíjame a
optimalizujeme e-shopy na mieru.