späť na články

Ako byť šťastný v práci a ako to riešime my

Andrea Eckerová
HR & PR manažérka
Ako byť šťastný v práci a ako to riešime my

Rýchle zhrnutie: Ste v práci šťastní? A prečo by ste vôbec mali riešiť šťastie v práci? V práci trávime 1/3 života, to je v priemere až 80 000 hodín. To je príliš dlhý čas na to, aby sme v práci len „prežívali”.


Už Aristoteles spomínal, že ak si prácu užívame, odvádzame výbornú prácu. Z tohto pohľadu je viac ako vítané, aby nám práca dávala zmysel, aby sme len neprečkávali pracovný týždeň, až kým nepríde vytúžené voľno či víkend. Aj príklady z praxe a vedeckých štúdií dokazujú, že šťastný človek je dobrý pre ľudí aj biznis, pretože dosahuje lepšie výsledky, zároveň je zdravší, má viac priateľov a aj vyššiu mzdu.

Téme šťastia v práci sa naplno venujú v Happiness at Work, ktorí pomáhajú firmám budovať skvelú firemnú kultúru. Naviac každoročne organizujú konferenciu na rôzne témy. Tento rok zorganizovali už siedmu na tému „Čo bude ďalej?” ako pokračovanie v tejto neľahkej (pandemickej) situácii. No a ja som na nej nemohla chýbať. Konferencia priniesla mnoho hodnotných informácií a o niektoré by som sa s vami rada podelila.

Zmeny, hybridný office a flexibilná pracovná doba

Rečníci aj účastníci expo sa všeobecne zhodli na tom, že svoje firmy museli prispôsobiť dnešnej ťažkej situácii a neustále prebiehajúcim zmenám. Vo firme AVAST si napríklad všimli, že ich zamestnanci si počas doby covidovej uvedomili, že „práca nie je všetko“ a takisto zosilnela ich túžba po mimopracovných aktivitách. Viacerí spíkri skloňovali slová ako hybridný office a flexibilná pracovná doba. Niektoré firmy prispôsobili svoje priestory na občasné stretnutia svojich zamestnancov a umožnili im pracovať aj z domu aj v kancelárii. Zároveň im dali možnosť pracovať, kedy chcú s tým, že kladú dôraz na výsledky a nie na pracovný čas. Podľa Ondřeja Vlčeka z AVAST je tento stav náročnejší na kontrolu, no oplatí sa obom stranám vďaka kvalitnejším výstupom a spokojnejším zamestnancom. Celé by to však nemohlo fungovať bez dôvery.

U nás najradšej pracujeme spolu a máme sa poruke. Počas pandémie sme sa však rýchlo prispôsobili zmenám a presunuli sme sa na home office a tiež naše porady a standupy do online priestoru. Zistili sme aj jednu príjemnú vec – že zvládame aj dlhšiu prácu z domu. Napriek tomu sme však ostali verní spoločným poradám naživo, ktorými prehlbujeme firemnú kultúru a ktoré realizujeme raz do týždňa.

S presunom práce na home office sme sa museli popasovať s úpravou procesov a hľadaním technológií, ktoré nám umožnili efektívnejšie pracovať a aj sa združovať/volať nadiaľku. Začínali sme na Google Meets, skúšali sme Discord či Around a nakoniec sme zakotvili pri našom obľúbenom Slacku, ktorý už mnoho rokov používame na písomnú komunikáciu.

Taktiež máme nastavenú čiastočne flexibilnú pracovnú dobu, ktorá je v prípade potreby prispôsobená individuálnym požiadavkám. Takže u nás nájdete ako ranné vtáčatá, tak nočné tvory. Všetci sa však stretneme aj tak spolu v určitú hodinu – je to taký kompromis pre oba tábory :)



Odpočinok náš každodenný – aktívny aj psychický

Známa autorka kníh o šťastí Hanah Russell a aj Garry Ridge z firmy WD40 nám odporučili prihliadať pri budovaní šťastia kolegov na „Maslowovu pyramídu potrieb“. Podľa ich slov, ak sú naplnené potreby fyzické, majú zabezpečenú istotu a bezpečie, ak sa začlenia do kolektívu a prijímajú potrebné uznanie od svojho lídra a kolegov, sebarealizácia nenechá na seba dlho čakať. Už len vytvoriť priestor na experimentovanie a učenie sa a výsledok by mal byť viditeľný.

Hanah pri písaní svojich kníh študuje návody na šťastie v rôznych krajinách a vychádza aj z výskumov. Spomenula napríklad prieskumy, ktoré hovoria o tom, že „sa na home office stiera rozdiel medzi prácou a súkromným životom“ a „počas pandémie pracovali ľudia viac“, že „1/3 úmrtí na svete je z prepracovania“ a že „najlepší huslisti sú dobre odpočinutí huslisti“ :). A tak firmám odporúča:

  • aby svojich zamestnancov podporovali v aktívnom odpočinku a pohybe.
  • aby sme oddychovali aj psychicky, vedeli sa odpojiť od technológií a aby sme mali okrem práce aj diametrálne odlišný koníček, pri ktorom nemyslíme na prácu.
  • a tiež silno odporúčala firmám umožniť zamestnancom mať flexibilnú pracovnú dobu.

V pohybe sa musíme v BW asi všetci zlepšiť a zväčša si ho riešime na individuálnej báze. Čiastočne nám od sedavej práce uľavili aj hodiny jógy priamo vo firme, ktoré sú relatívne obľúbené, vzhľadom na súčasnú situáciu sú však pozastavené. A tak dúfame, že sa nám podobný koncept podarí rozbehnúť v novom roku.

Množstvo rôznorodých koníčkov, ktoré pestujeme (od stavania Lego cez zber hokejových kartičiek, až po hru na hudobné nástroje) nás len utvrdzujú v tom, že to s pasívnym odpočinkom vieme.


Spoločné hodnoty, lídri a angažovanosť

Firma WD40 (@wd40) nám ako celok bola obzvlášť sympatická. Majú (podobne ako my), firmu založenú na hodnotách. Vo WD40 sa považujú za „kmeň“ (v originále „tribe“), ktorý má blízko k rodine. Budujú si tzv. „belongings“ (spolupatričnosť) podľa Maslowovej pyramídy potrieb. To znamená, že si nastavili spoločné hodnoty a ciele, ktoré pravidelne štvrťročne vyhodnocujú, berú ohľad na každého člena tímu a spravodlivo hodnotia ich výkony. Okrem tohto majú lídrov, tzv. „super couchov“, ktorí sa aktívne starajú/zaujímajú o ľudí a pomáhajú im. Garry Ridge na konci prezentácie ukázal pôsobivé výsledky tohto konceptu, napríklad vyzdvihol nízku fluktuáciu a to už stojí za zváženie.

Náš tím má už tretí rok nastavené spoločné hodnoty, ktoré si raz za rok zvedomujeme a prehodnocujeme. Víziu, misiu a poslanie máme uložené na jednom mieste a hocikedy, keď nás napadne, vieme si ich pripomenúť. Plánovaným vylepšením bude mať ich stále na očiach a na tom by sme mohli v najbližšej dobe popracovať.

Tento rok sme si tiež stanovili, že každý z nás absolvuje osobný rozhovor so svojim lídrom (ktorí sa prirodzene vyšpecifikovali len nedávno) alebo kolegom, ktorého si vyberie. Cieľom takéhoto rozhovoru je identifikovať a riešiť problémy do väčšej hĺbky a zvyšovať spokojnosť a angažovanosť v tíme. Dosiaľ máme na tento koncept veľmi pozitívne ohlasy a tak ho vrelo odporúčame každej firme. My sme nastavili jeho opakovanie raz za štvrťrok.


A pár slovami ešte spomeniem ostatné prezentácie spíkrov:

  • Od Dagmar Suissa z NN som si vypočula cenné rady k manažmentu zmeny. Pretože bez zmeny nemôže dôjsť k budovaniu skvelej firemnej kultúry. Dagmar prezradila, že firma NN transformuje celú firemnú kultúru, čo nie je úplne ľahká práca, a tak celú túto cestu zmapovala do zaujímavých tipov, z ktorých som si odniesla napríklad, že zmeny sú živý proces a treba ich riadiť ako projekt, trpezlivo a taktiež treba skúšať veľa malých experimentov.
  • Od reditelnazivo.cz som sa dozvedela, že školstvo môže fungovať aj inak – mimochodom veľmi zaujímavý projekt, ktorý môže byť aplikovateľný aj pre slovenské školstvo – že škola (aplikovateľné aj na firmu) potrebuje otvorených lídrov (riaditeľov), ochotných sa dlhodobo učiť a je dobré budovať tzv. „zdieľaný leadership“, pretože „ve dvou se to lépe táhne“. V prípade školy leadership zdieľa riaditeľ so zástupcom školy.
  • A nakoniec, firma Johnsons & Johnsons ukázala svoje nadčasové hodnoty, ktoré majú nastavené už od roku 1943 a ešte stále sú aktuálne (klobúk dole) a Sara Polak mi vyrazila dych svojou inšpiratívnou prednáškou o cloudových civilizáciách a umelej inteligencii a naozaj nákazlivou vášňou pre vedu :)

Ako teda na šťastie v práci?

Každý, kto chce seba aj svoju firmu posunúť vpred a byť šťastný v práci, by sa podľa odporúčaní Happiness at Work mal zamerať na tieto 4 piliere – Výsledky, Vzťahy, Rast a Zdravie. Tieto piliere je potrebné neustále budovať a zároveň držať v rovnováhe. Napríklad pre budovanie piliera Výsledky sa odporúča hľadať zmysel vo veciach, ktoré robíme a využívať svoje silné stránky. Pre budovanie piliera Vzťahy sa odporúča budovať psychologické bezpečie v tíme, byť láskavý k ostatným a trénovať svoju vďačnosť. Pre budovanie piliera Rast by sme mali zapracovať na našom nastavení mysli a budovať si malé návyky, no a pilier Zdravie vieme upevňovať kvalitným spánkom, aktívnym pohybom aj zdravým jedlom.

Pre uskutočnenie zmien sa odporúča začať od seba. To znamená, že by sme mali do firmy či tímu priniesť niečo nové sami a inšpirovať tým ostatných. Zároveň by sme mali zmeny skúšať v malinkých krokoch a byť trpezliví – po čase sa zmena prejaví.

Zhrnutie

Toto obdobie by sme mohli nazvať ako neustále obdobie zmeny. Kto sa rýchlo prispôsobí, je vo výhode. Práve v tomto čase je podľa mňa kľúčové vedieť, čo a prečo spája tímy vo firme dohromady (hodnoty) a aby sme udržali tím šťastný a pokope, je potrebné kolegom načúvať, prihliadať na ich potreby a prispôsobovať tomu fungovanie celého kolektívu. Pritom však nesmieme zabúdať ani na svoje šťastie. Starajme sa o seba a budujme si okolo seba príjemné prostredie, ktoré inšpiruje ostatných.

Ďakujem organizátorom konferencie Happiness at work za cenné rady a teším sa na nové podnety opäť o rok! :)

Andrea Eckerová
HR & PR manažérka

Atďka sa pripojila k Blueweb tímu pred viac ako tromi rokmi a už sa nevie od neho odtrhnúť. Pomáha kolegom vytvoriť pohodlné a kvalitné pracovné prostredie svojimi bohatými skúsenosťami z…


Páčil sa vám článok?
Zdieľajte.

Zaujala vás naša práca
a máte záujem o kvalitný e-shop?

Začnime spolu
nový projekt

Napíšte nám